Deze retro-camper van Citroën vinden we stiekem nóg leuker dan de Volkswagen California

Deze retro-camper van Citroën vinden we stiekem veel leuker dan de Volkswagen California

De modelnaam Type H van Citroën zegt je waarschijnlijk niks. Maar als je een foto van de Citroën Type H ziet, ga je vast glunderen. Met zijn geribbelde carrosserie herinnert hij aan een van de leukste bestelbusjes ooit: de oude Citroën HY. Citroën blaast de kampeerversie van de HY nu nieuw leven in.

Wie regelmatig een foodfestival bezoekt, komt de oude Citroën HY nog weleens tegen, maar dan als bontgekleurde foodtruck. Met een rij hipsters ervoor die een kurkuma latte of friet van zoete aardappel bestellen. Oorspronkelijk was de Citroën HY een gesloten bestelbus. Later volgden andere varianten waaronder een pick-up en een camper.

Net als de Volkswagen T1 had het oude Citroën-busje een gedeelde voorruit die later werd vervangen door een enkel exemplaar. De HY is heel lang in productie geweest, grofweg van halverwege de jaren 40 tot begin jaren 80. 

De Citroën Type Holidays komt echt op de markt. Weten wanneer? In onze nieuwsbrief lees je het: 

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Deze retro-camper van Citroën vinden we stiekem veel leuker dan de Volkswagen California
Deze retro-camper van Citroën vinden we stiekem veel leuker dan de Volkswagen California
Deze retro-camper van Citroën vinden we stiekem veel leuker dan de Volkswagen California

Geribbelde carrosserie

Wat het meest opvalt, is de geribbelde carrosserie. Hierdoor kon dunner staal worden gebruikt wat gunstiger was voor het gewicht. Die golfplaatcarrosserie vind je ook op de nieuwe Citroën Type Holidays. Het is een mengelmoes van de vroegere HY en de huidige Citroën Space Tourer, een 9-persoons minibus die in ons land alleen als elektrische Citroën ë-Space Tourer te koop is.

Actie
De vernieuwde Volkswagen ID.3
De vernieuwde Volkswagen ID.3

Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!

Als je het dak van de Citroën Type Holidays openklapt, kun je rechtop in de camper staan. Het dak biedt desgewenst een slaapplek aan twee personen. Nodig gerust een ander stelletje uit, want ook de twee zitbankjes en het eettafeltje tover je in een handomdraai om in een tweepersoonsbed. Voor extra bagageruimte zijn de zitbankjes ook te verwijderen.

Deze retro-camper van Citroën vinden we stiekem veel leuker dan de Volkswagen California
Deze retro-camper van Citroën vinden we stiekem veel leuker dan de Volkswagen California
Deze retro-camper van Citroën vinden we stiekem veel leuker dan de Volkswagen California
Deze retro-camper van Citroën vinden we stiekem veel leuker dan de Volkswagen California
Deze retro-camper van Citroën vinden we stiekem veel leuker dan de Volkswagen California

Buitendouche

De bestuurders- en passagiersstoel zijn draaibaar zodat je kunt babbelen met de mensen achterin. En uiteraard is er een keukentje. De buitendouche is dan weer minder voor de hand liggend, maar wel grappig. Over de aandrijving zegt Citroën nog niks. 

De Citroën Type Holidays is geen geintje en gaat daadwerkelijk in de verkoop. Dat de retrocamper ook naar Nederland komt, staat al vast. Op citroën.nl is er al een modelpagina voor vrijgemaakt en kun je je aanmelden voor de speciale nieuwsbrief. Misschien kun je de nieuwe Volkswagen California nog afzeggen, want zijn Franse concurrent vinden we stiekem nog leuker. 

Wegenbelasting camper

En hoe zit het dan met de wegenbelasting? De wegenbelasting voor campers werkt als volgt: momenteel betaal je voor je camper het kwarttarief. In 2026 wordt dit echter verhoogd naar een halftarief. Daarmee betaal je bijvoorbeeld voor een Volkswagen T5 California zo'n 450 euro aan wegenbelasting per kwartaal, terwijl het eerst zo'n 225 euro was.

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noemt zichzelf geen ‘petrolhead’, want er is meer in het leven. Kan dus niet alle interne codes van automodellen opdreunen. Uitzondering is F56, de modelcode van de derde generatie Mini Cooper waar hij momenteel in rijdt. Heeft sinds 2007 ook een eerste generatie Mazda MX-5. Eerst als dagelijks vervoer, maar inmiddels genietend van zijn pensioen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties