Duitse auto-industrie luidt noodklok: er zijn véél te weinig laadpalen
Bij het groeiende aantal elektrische auto’s hoort een laadnetwerk dat de vraag naar stroom aankan. Ook in Duitsland bestaat de ambitie om het aantal laadpunten drastisch te verhogen, maar dat gaat momenteel op een veel te laag tempo.
Dat zegt Hildegard Müller - voorzitter van de Duitse vereniging voor de auto-industrie (Der Verband der Automobilindustrie) - tegen Der Spiegel. Hoewel er de afgelopen tijd een stuk meer laadpalen bij zijn gekomen, moet volgens Müller de laadinfrastructuur nog veel sneller worden uitgebreid: “Om het gestelde doel te bereiken, zou het groeitempo over de afgelopen twaalf maanden ruwweg moeten worden verviervoudigd.”
Hoe ziet de toekomst van de auto-industrie er uit? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en weet het als eerst!
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
Duitsland: 1 miljoen laadpalen voor 2030
Hiermee doelt Müller op het doel dat de Duitse overheid heeft bepaald om een miljoen laadpalen in het land te hebben in 2030. Momenteel zijn er volgens de vereniging echter maar 90.000 laadpalen beschikbaar in het land. Volgens Müller heeft Duitsland dan ook een grote inhaalslag te maken om het gestelde doel te halen.
Nood is hoog
De nood om meer laadpalen is hoog in Duitsland. Er komen namelijk steeds meer auto’s met een accupakket bij. In de eerste helft van dit jaar werden er ongeveer 300.000 EV’s en plug-in hybrides geregistreerd. In juni waren stekkervoertuigen zelfs goed voor een kwart van alle registraties in het land.
De kloof tussen het aantal elektrische voertuigen en het aantal laadpalen wordt steeds groter. In januari 2021 was er in het land nog één laadpaal voor elke 14 EV’s en plug-in hybrides - momenteel is dat aantal gegroeid naar 22 auto's per laadpaal. Deze situatie zorgt voor grote drukte bij de beschikbare laadpalen.
Verdeling problematisch
Daarbij komt dat de verdeling van de laadpalen zorgt voor problemen. Volgens Der Verband der Automobilindustrie was er begin 2023 in ongeveer de helft van alle gemeenten in Duitsland geen enkel openbaar laadpunt, en in meer dan 8 van de 10 gemeenten waren er geen snellaadpunten.
Elektrische auto private lease
Nederland is een ideaal EV-land door zijn uitstekende laadpaalinfrastructuur. Je kunt voor een vast maandbedrag met private lease in een elektrische auto rijden. Vind in onze vergelijker de beste elektrische auto private lease deal!
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.