Hoofddesigner zorgt dat jouw nieuwe elektrische Volkswagen er normaal uitziet
De volgende generatie elektrische Volkswagens gaan eruitzien als doodgewone auto's. Alsof er een verbrandingsmotor in ligt, zegt Andreas Mindt, hoofdontwerper bij Volkswagen.
Een designtrend die je bij elektrische auto's ziet, is dat de motorkap relatief kort is en de voorruit lang. Er ligt immers geen verbrandingsmotor onder de motorkap. De Kia EV6 is hier een goed voorbeeld van. De neus loopt daarbij schuin af. Maar tegen motortrend.com zegt Volkswagens nieuwe hoofddesigner Andreas Mindt dat dit niet langer de juiste ontwerproute is.
Dat de Volkswagen ID.3, Volkswagen ID.4, Volkswagen ID.5 en ook de fonkelnieuwe Volkswagen ID.7 desondanks een soortgelijk design hebben, heeft ermee te maken dat deze elektrische Volkswagens early adopters moesten aanspreken, aldus Mindt. Een doelgroep die een nieuw product koopt voordat de grote massa dat doet.
Onze nieuwsbrief ziet er wel vertrouwd uit, en doet wat het moet doen: jou op de hoogte houden van alle marktontwikkelingen:
"Inmiddels zijn we in een situatie beland waarin consumenten niet meer overtuigd hoeven te worden", vertelt Mindt. "Er is geen noodzaak meer voor geforceerde en overenthousiaste ingrepen. Toekomstige elektrische Volkswagens moeten goed zijn, prettig in de omgang en passen bij de doelgroep."
De wens van Mindt is dat toekomstige elektrische Volkswagens meer gaan lijken op de Volkswagen ID.2all. En inderdaad, deze elektrische concept car heeft iets weg van een doodnormale, vertrouwde Volkswagen, namelijk de Volkswagen Polo.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Interieur moet beter
Een ander wapen dat Mindt wil inzetten om elektrische Volkswagens aantrekkelijker te maken, is dat de look and feel van het interieur verbeterd wordt. Volkswagens stonden bekend om hun goed afgewerkte interieurs met mooie materialen, een weg die was ingeslagen onder leiding van voormalig opperhoofd Ferdinand Piëch.
Bij recentere modellen ligt de nadruk op het infotainment dat tot overmaat van ramp slecht ontworpen was en traag. En dan hebben we nog niet eens over die vermaledijde touchknoppen en sliders:
The love brand
Volgens Mindt is de nieuwe missie van Volkswagen om "mooie auto's voor aardige mensen" te maken en gaat Volkswagen beter kijken naar wat het merk in het verleden gedaan heeft om dit vervolgens opnieuw te doen, maar dan beter. "Het doel is om weer the love brand te worden."
Mogen we nog een suggestie doen? Kieper die gekunstelde ID-modelnamen overboord, om te beginnen met de komende Volkswagen ID.2 die gewoon e-Polo of Polo Electric moet heten, of misschien zelfs wel 'gewoon' Polo. Dat-ie toevallig elektrisch aangedreven is, staat wat ons betreft los van de modelnaam. Het interieur belooft in ieder geval retro te worden:
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.