Zo veegt Toyota alle bezwaren van EV-haters van tafel

Zo veegt Toyota alle bezwaren van EV-haters van tafel

Als het aan Toyota ligt, gaat het opladen van je elektrische auto binnenkort zo snel dat je niet eens tijd hebt voor een cappuccino langs de snelweg. En de auto wordt nog goedkoper ook.

De huidige batterijen van elektrische auto's zijn te groot, te zwaar én te duur. Dit zijn de woorden van Keiji Kaita, die bij Toyota werkt als hoofd-engineer van de onderzoeksafdeling. De ambitie van Toyota is om alle drie de bezwaren te elimineren en zowel grootte, zwaarte als prijs met minimaal de helft te verminderen. Zo hebben EV-haters niets meer te mopperen.

Actieradius van 1200 kilometer

Toyota is hard op weg om zijn doel te realiseren. In een nieuwsbericht op de site van The Guardian zegt Toyota dat het de productie van de materialen voor batterijen (zowel lithium-ion als solid-state) drastisch heeft vereenvoudigd. De hoofd-engineer zegt verder dat Toyota manieren heeft gevonden om batterijen duurzamer te produceren en dat het nu een vastestofaccu (solid-state) kan maken, waardoor een actieradius van 1200 kilometer mogelijk is. 

In 2027 productierijp

Een bereik van 1200 kilometer is mooi, maar nog mooier is dat de beloofde batterij ook weer heel snel op te laden is. Toyota zegt dat het binnen 10 minuten kan. In die korte tijd kun je langs de snelweg nog net een flesje water kopen, maar op je gemak van een cappuccino genieten, is er niet meer bij. In ieder geval maakt Toyota korte metten met het argument van EV-haters dat het laden van een elektrische auto zo tergend lang duurt. We moeten nog wel even geduld hebben, want Toyota zegt de batterij in 2027 klaar te hebben. 

Op de hoogte blijven van de vorderingen die Toyota op EV-gebied maakt? Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Actie
De vernieuwde Volkswagen ID.4
De vernieuwde Volkswagen ID.4

Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!

Hoe Toyota ervoor gaat zorgen dat EV-haters niets meer te mopperen hebben

Veiliger en betrouwbaarder

De EV-wereld wacht al jaren met smart op de vastestofaccu, die veiliger en lichter is dan de huidige lithium-ion-batterijen. Nadeel is dat ze complex zijn om te maken, waardoor ze duurder zijn. Maar Toyota zegt nu het productieproces te kunnen vereenvoudigen, waardoor solid-state batterijen mogelijk zelfs goedkoper zijn om te produceren.

Dat Toyota achter de schermen hard werkt aan zijn EV-technologie, werd wel tijd. Momenteel heeft Toyota in Europa slechts één batterij-elektrische personenauto, namelijk de Toyota bZ4X. Maar het merk heeft eindelijk de smaak te pakken:  

Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noemt zichzelf geen ‘petrolhead’, want er is meer in het leven. Kan dus niet alle interne codes van automodellen opdreunen. Uitzondering is F56, de modelcode van de derde generatie Mini Cooper waar hij momenteel in rijdt. Heeft sinds 2007 ook een eerste generatie Mazda MX-5. Eerst als dagelijks vervoer, maar inmiddels genietend van zijn pensioen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties