Hoeveel geld zit er eigenlijk nog in de SEPP-subsidiepot voor elektrische auto's?
Moet je er snel bij zijn voor een steuntje in de rug als je een betaalbare elektrische auto gaat kopen of private leasen? Vorig jaar raakte de SEPP-subsidiepot niet eens leeg, maar hoe zit dat dit jaar?
Vorig jaar bleef er zelfs geld over in de subsidiepot, terwijl deze in 2022 al op 30 mei officieel leeg was. Dat betekende wel goed nieuws voor de subsidie dit jaar: origineel was het plan dat deze werd verlaagd naar 2550 euro, maar door het geld dat overbleef over te laten vloeien naar dit jaar kon het subsidiebedrag van 2950 euro worden behouden.
Helaas werd wel duidelijk dat dit het laatste jaar is dat subsidie voor het kopen van een elektrische auto kan worden aangevraagd. Het nieuwe kabinet gaat de overheidssteun niet verlengen, waardoor mensen die interesse hebben in een EV beter dit jaar nog kunnen toeslaan.
SEPP-subsidiestand
Maar hoeveel geld zit er dan nog in de pot om hiervan te profiteren? Ondanks dat dit het laatste jaar is van de subsidie, loopt het (nog) geen storm: op 1 juli zat nog 32,18 miljoen van het totaalbedrag van 58 miljoen in de pot. Ruim de helft dus, Dat betekent dat er dus nog maar 25,82 miljoen euro is vergeven. Er is nog ruim 55 procent van het totale budget beschikbaar, ruim de helft dus.
Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Hoe werkt de EV-subsidie ook alweer?
Even een opfriscursus over de SEPP, de subsidie voor elektrische auto’s. De subsidie is in het leven geroepen door de Nederlandse overheid om de verkoop van elektrische voertuigen te stimuleren – nieuw en tweedehands.
Blijf op de hoogte van alles omtrent de SEPP en nog veel meer..
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
De subsidie bestaat sinds 2020. Destijds keerde de overheid een bedrag van 4000 euro uit voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto en 2000 euro voor een occasion. Dit jaar zijn de bedragen vastgesteld op 2950 euro (nieuw) en 2000 euro (tweedehands). Tevens is dit zoals gezegd het laatste jaar van de SEPP-subsidie.
Om gebruik te kunnen maken van de subsidie, moet jouw nieuwe of gebruikte EV aan enkele voorwaarden voldoen. De belangrijkste daarvan is dat de auto niet meer dan 45.000 euro mag kosten. Er is een kleine duizend euro speling, want de overheid kijkt naar de fiscale waarde, dat is de consumentenprijs zonder de afleverkosten (van ongeveer 1000 euro). In de prijslijst van elke elektrische auto staat de fiscale waarde duidelijk vermeld.
Particulier leasen met subsidie
De overheid steunt niet alleen de verkoop van elektrische auto’s. Je kunt als particulier ook een auto leasen en aanspraak maken op de subsidie. In het geval van private lease wordt de subsidie per maand uitbetaald, voor een periode van 48 maanden. Heb jij een langer contract van 60 maanden, dan krijg je de laatste 12 maanden niets.
De meeste elektrische auto’s in de private lease zijn nieuw, dus krijg je 2950 euro verdeeld over 48 maanden. Dat komt neer op 61,46 euro per maand.
Verder gelden dezelfde voorwaarden als voor de subsidie bij aankoop van een EV. De leaseovereenkomst moet op of na 1 januari van het jaar zijn afgesloten waarin je subsidie aanvraagt. Daarnaast moet de overeenkomst op jouw naam staan en moet de officiële actieradius van de auto minstens 120 kilometer zijn. Ook voor private lease geldt dat de auto een maximale fiscale waarde van 45.000 euro mag hebben.
Steuntje om toch voor elektrisch te gaan
De SEPP-subsidie is voor veel mensen een extra steuntje in de rug om de overstap te maken naar een elektrische auto. Een deel van het prijsverschil dat bestaat tussen EV’s en auto’s met een verbrandingsmotor wordt op deze manier mooi gecompenseerd. Dit maakt een elektrische auto leasen aantrekkelijker.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.