Renault Clio facelift (2023): dit zijn de 3 grootste veranderingen
De facelift van de Renault Clio (2023) voert een paar belangrijke veranderingen door. Zo ging de vormgeving op de schop en dat maakt de populaire B-segmenter een stuk chiquer.
De vernieuwde Clio lijkt op de Renault Austral. We zagen de gelijkenissen direct. Door de nieuwe blokjesgrille, andere koplampen en het moderne Renault-embleem maakt de nieuwe Clio een volwassen indruk – hij ziet eruit als een dure auto. Doen die blokjes je ook een beetje denken aan de grille van recente Peugeot-modellen? Dat kan klopppen, want ontwerper Gilles Vidal werkte tot 2020 bij Peugeot.
Nou is de huidige Clio ook een nette auto om te zien, maar hij lijkt toch wel heel erg op zijn voorganger. Zoals gebruikelijk bij een facelift, zijn de afmetingen praktisch hetzelfde gebleven.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.
Renault Clio facelift (2023): voor een deel oud en vertrouwd
Het interieur ziet er vertrouwd uit, met het prominente touchscreen, een rij schakelaars en drie draaiknoppen voor de klimaatregeling binnen handbereik. Nu steeds meer automerken fysieke knoppen in de ban doen, zijn we blij dat Renault het bedieningsgemak van de huidige Clio gewoon 1-op-1 heeft overgenomen.
Op de hoogte blijven van de vernieuwde Clio?
Meld je aan voor onze gratis autonieuwsbrief!
Onder de motorkap bleef ook veel bij het oude. Renault legt de nadruk op de 143 pk sterke hybrideversie, maar de Clio wordt ook nog altijd gebouwd met een benzine-, diesel- of lpg-motor. Maar net als bij de huidige Clio, kun je in Nederland alleen kiezen voor de TCe 90 en E-Tech Hybrid 145.
Afgezien van het nieuwe design, zijn dit de 3 grootste veranderingen van de Renault Clio facelift:
1. Digitaal instrumentarium voor elke Renault Clio
Voortaan heeft elke Renault Clio een digitaal instrumentarium. Het beeldscherm dat de analoge meters vervangt, is standaard 7 inch groot. Tegen meerprijs plaatst Renault een 10-inch scherm dat ook de navigatiekaart toont.
Het touchscreen in het midden van het dashboard meet 7 of 9,3 inch diagonaal. Met Renault Easy Link heb je de beschikking over draadloze Apple CarPlay en Android Auto. In de huidige Clio gaat dat nog met een kabeltje.Nog een handigheidje: de auto gaat automatisch op slot als je wegloopt.
2. Nieuwe uitvoering: Esprit Alpine
Als je onze test van de Renault Austral (2022) hebt gelezen, weet je dat de Esprit Alpine-versie al langer bestaat. Er is nu ook een Clio Esprit Alpine, een luxe en sportieve uitvoering met zwarte accenten en 17-inch lichtmetaal.
In de cabine springen de sportief gevormde voorstoelen met blauwe stiksels en een kleine Franse vlag in het oog. Dat vlaggetje zit ook op het dashboard en als je heel goed kijkt, zie je dat de stuurbekleding ook met blauw, wit en rood draad is vastgesnoerd. Het stuur lijkt trouwens verpakt in geperforeerd leer, maar dat is niet zo. En dat brengt ons bij punt 3 …
3. Renault gaat los met milieuvriendelijke materialen
De vernieuwde Clio is de eerste Renault met bio-vezels in het interieur. Het stofje waarmee de stoelen, deurpanelen en het dashboard bekleed zijn, bestaat voor maximaal 60 procent uit Tencel-vezels. Hoewel het is gemaakt van hout en groene stroom, belooft Renault nul splinters en een ‘buitengewone zachtheid’.
Leer is niet langer welkom in de Clio. Alles wat lijkt op leer, is eigenlijk TEP - Tissu Enduit Plastique. Deze stof gecoat in kunststof biedt Renault al langer aan als alternatief voor echt leer.
We schreven hierboven al dat de vernieuwde Clio eruitziet als een dure auto. Hopelijk zien we dat niet terug in de prijslijst. De definitieve prijzen zijn nog niet bekend, maar weet dat de huidige Clio begint bij 22.795 euro. In september staat de Clio in de showroom, bestellen kan vanaf juni.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.