Hieraan zie je dat de Ford Explorer (2024) stiekem een Volkswagen ID.4 is (nu ook prijzen bekend)
Dit is de elektrische Ford Explorer (2024) en wij belichten de overeenkomsten en verschillen met de Volkswagen ID.4. Beide elektrische suv’s staan op het MEB-platform van Volkswagen, maar zien er verschillend uit. Nog wonderlijker: ook de prijs van de Ford Explorer verschilt behoorlijk van die van de Volkswagen ID.4.
De Ford Explorer is een volledig elektrische suv en gaat de strijd aan met auto's zoals de Volkswagen ID.4, Hyundai Ioniq 5 en Tesla Model Y. Zijn actieradius bedraagt afhankelijk van de uitvoering 384 tot 602 kilometer. Je kunt kiezen uit drie aandrijflijnen en een staand beeldscherm van 15 inch domineert het dashboard. Met dat scherm is iets speciaals aan de hand: je kunt het schuin of volledig verticaal zetten en op die manier kan het als deksel voor een veilig opbergvak dienen.
De vormgeving van de Ford Explorer verklapt niet dat hij veel techniek met de Volkswagen ID.4 deelt. Hij heeft een compleet eigen smoelwerk: stoer en futuristisch met een Amerikaanse uitstraling. Explorer staat uitgeschreven op de voor- én achterkant. Wij verkiezen het nieuwe Ford-design boven de aaibare look van de ID.4.
Ford Explorer (2023) en Volkswagen ID.4: overeenkomsten
Achter het stuur van de Ford Explorer spotten we meteen meerdere overeenkomsten: het knoppenpaneel voor de verlichting komt ons bekend voor, net als de keuzehendel van de automaat aan de stuurkolom. De weergave van het digitale instrumentarium is ook bijna identiek. En net als bij alle ID.-modellen, is de stuur van de Explorer getroffen door een ernstig geval van touchknoppen. Tussen de voorstoelen zit een slider voor het volume, nog zo’n Volkswagen-trekje.
Ford trekt eigen plan
Maar Ford voegt ook nieuwe ideeën toe. Zoals een heel ander dashboard, dat vertrouwder aanvoelt maar wel wat meer ruimte inneemt dan de minimalistische inrichting van VW. Boven op het dashboard, pal voor de bestuurder, zit een soundbar-achtige luidspreker. En dan is er natuurlijk dat grote 15-inch beeldscherm, wat je met een lipje aan de onderkant van je af duwt om bij een ‘geheim’ opbergvak te komen.
Op de achterbank vallen de vlakke vloer en de vele beenruimte op. Een lange passagiers zit weldadig achter een lange bestuurder. In de vloer van de kofferbak (450 tot ruim 1400 liter) ontdekken we een handig opbergvak voor de laadkabel. De laadpoort zit niet geheel verrassend rechtsachter op de auto – de Volkswagen-plek.
Ford Explorer (2024): actieradius en vermogen
Gezien zijn technische stamboom is het niet verwonderlijk dat je de Explorer kunt bestellen met achterwielaandrijving (170 of 286 pk) of vierwielaandrijving (340 pk). Volkswagen levert die configuraties ook en heeft nog een extra optie: 286 pk en vierwielaandrijving. De Explorer heeft trouwens drie rijstanden: Normaal, Eco en Sport.
Ook de batterijcapaciteit komt overeen met die van de Volkswagen ID.4, de kleine batterij is goed voor 52 kWh en de grote heeft een capaciteit van 77 kWh.
Het snellaadvermogen van de Explorer verschilt per uitvoering. De basisversie Standard Range RWD piekt bij 115 kW, de Extended Range gaat tot 135 kW. Het snelst laadt de Extended Range met vierwielaandrijving (185 kW).
Zoals in wel meer EV’s kun je het opladen automatisch stoppen bij 80 procent om de batterij te sparen. Voor opladen thuis of in de wijk, heeft de Explorer een boordlader van 11 kW. De actieradius is afhankelijk van de uitvoering 384 tot 602 kilometer.
Ford Explorer prijs (2024): goedkoper dan ID.4
Ford noemt een vanafprijs van 41.450 euro. Dat is de prijs voor de 170 pk sterke Standard Range, met een batterij van 52 kWh en een actieradius van 384 kilometer. Daarmee is de Ford Explorer 3540 euro goedkoper dan de Volkswagen ID.4 Pure met dezelfde motor. Allemaal naar de Ford-dealer dus? Nou nee, want die stuurt je weer naar huis, met het verzoek om in 2025 terug te komen. Pas dan komt de basis-Explorer naar Nederland.
De 286 pk sterke Ford Explorer Extended Range (actieradius: 602 kilometer) is al wel te bestellen en kost 45.950 euro. Hij heeft een batterijpakket van 77 kWh. In de Volkswagen-prijslijst vind je de vergelijkbare ID.4 Pro voor 49.990 euro.
Beide modellen hebben ook een vierwielaangedreven versie met liefst 340 pk. Bij Ford betaal je voor deze Explorer Extended Range AWD 53.950 euro. Ook nu is de Volkswagen ID.4 de duurdere van de twee: de ID.4 GTX met 340 pk kost 60.990 euro. Een verschil van meer dan 7000 euro!
Er komt een ‘gewone’ Explorer en een Explorer Premium. Voor alle Premium- uitvoeringen betaal je 3000 euro meer, ongeacht de motorisering. De luxe versie heeft stoel- en stuurverwarming en op het dashboard staat een soundbar-achtige luidspreker. 20-inch lichtmetaal is standaard, net als een elektrisch bedienbare achterklep die je met voetbeweging kunt openen en matrix led-koplampen met anti-verblindingsstand.
Zelfs de Premium Explorer-versies zijn dus allemaal goedkoper dan de Volkswagen ID.4. Best verrassend.
Later dit jaar gaan we rijden met de Ford Explorer. Via onze gratis nieuwsbrief lees jij het als eerste.