Met dit foefje (bedacht door BYD) laadt je elektrische auto twee keer zo snel op
De eenvoudigste oplossing is vaak de beste. Neem nou BYD. Dit Chinese automerk heeft iets bedacht waarmee een elektrische auto twee keer zo snel is op te laden. Hoe dan?
De oplossing kan niet simpeler: je voorziet je elektrische auto van twee laadpoorten. Op die manier kun je aan twee laadpalen tegelijk staan. Klinkt misschien als een grapje maar het Chinese automerk BYD doet het gewoon met de BYD Denza 9, een volledig elektrische luxe personenbus.
De Denza 9 is rechtsachter voorzien van een AC- en DC-laadaansluiting en linksachter van een tweede DC-laadpoort (zie de foto boven dit bericht, bron: carnewschina.com). Hiermee zou je in slechts een kwartiertje 230 kilometer actieradius bij kunnen laden, valt te lezen op Techgoing.com.
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
Volgens onderzoek heeft 71 procent van alle snelladers in China een laadsnelheid van minder dan 150 kW. Het meest gebruikelijk is 120 kW. Maar de BYD Denza 9 kan gemakkelijk een laadvermogen van 166 kW aan. Leuk maar daar heb je dus weinig aan als je maar met 120 kW kunt laden.
Laden met maximale snelheid
Door dat lagere laadvermogen sta je langer stil dan je eerst gedacht had. Dat zat ook BYD niet lekker en dus is de Denza 9 uitgerust met een extra laadpoort. Zo simpel kan het zijn! Omdat de twee poorten parallel zijn aangesloten, wordt het vermogen van beide opladers bij elkaar opgeteld en laadt de BYD op maximale snelheid op.
Dol op elektrische autofoefjes?
Meld je dan aan voor onze gratis wekelijkse nieuwsbrief!
Het trucje dat BYD op zijn luxe personenbus toepast, komt niet uit de lucht vallen. Al eerder monteerde het merk een dubbele laadaansluiting op zijn grote personenbussen. Maar het is de eerste keer dat de dual-charge core technologie zijn weg vindt naar een personenauto. Nou, soort van personenauto dan ...
China loopt achter
Gaan we de dubbele laadpoort op meer elektrische auto's zien? Dat waarschijnlijk niet. Het klinkt misschien gek voor een land dat het ene na het andere elektrische automerk op ons afvuurt, maar qua laadsnelheden loopt China een tikkie achter op Europa. Dat heeft voor een deel te maken met de ouderwetse Chademo-stekker die daar nog vaak gebruikt wordt. Europa staat helemaal achter de moderne CCS-poort. Maar China zit niet stil: er zijn plannen voor snelladers die een snelvermogen van 480 kW aankunnen.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.