Alleen in dit land kun je na 2035 nog een auto met verbrandingsmotor kopen
Je hakken in het zand zetten kan soms erg effectief zijn. De Europese Unie is namelijk overstag: Duitsland heeft een vrijstelling ontvangen en mag ook na 2035 auto’s met een verbrandingsmotor blijven verkopen.
Dat maakt het Duitse Automobilwoche bekend op basis van interne bronnen. Door de vrijstelling mogen er in Duitsland ook na 2035 nog nieuwe auto's met een verbrandingsmotor verkocht worden. Eis is wel dat deze auto's alleen op duurzaam geproduceerde e-fuels kunnen rijden en dus niet op benzine of diesel.
Alléén op e-fuels
Dat roept twee vragen op: is Duitsland echt het enige land dat vrijstelling krijgt? En hoe gaan ze ervoor zorgen dat zulke verbrandingsmotoren alleen op e-fuels lopen? E-fuels zijn een CO2-neutraal alternatief voor benzine, maar voor de motor 'smaken' ze hetzelfde. Dus hoe gaan automerken voorkomen dat hun klanten niet alsnog fossiele brandstoffen in de tank gieten?
En stel dat Duitsland echt het enige land is dat vrijstelling krijgt, dan is dat een relatief kleine afzetmarkt. Voor automerken is het vast niet rendabel om e-fuels te ontwikkelen alleen voor Duitsland. Dit verhaal krijgt vast nog een staartje ...
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.
Van formaliteit naar onduidelijkheid
Het nieuws van de vrijstelling komt nadat Duitsland kenbaar maakte bij de Europese Unie dat het niet akkoord ging met het wetsvoorstel om de nieuwverkoop van auto’s met een verbrandingsmotor na 2035 te verbieden. Eerder leek dit nog een formaliteit te zijn, nadat Europese bestuurders in Brussel al voor het plan stemden.
Het zorgde voor een uitstel van de stemming. Nu komt de EU dus op de proppen met een vrijstelling. Duitsland heeft nog niet gereageerd op het voorstel van de Europese Unie.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.