Cameraspiegels van Hyundai Ioniq 6 getest: 8 nadelen, 5 voordelen
De digitale buitenspiegels van de Hyundai Ioniq 6 werken niet geweldig en we zouden ze zelf nooit bestellen. Máár cameraspiegels hebben ook hun voordelen. Wij zetten alle plus- en minpunten op een rij.
Voor 1400 euro voorziet Hyundai de Ioniq 6 van digitale buitenspiegels. Dan moet je wel de Lounge-uitvoering bestellen – de duurste versie van allemaal. Onze testauto in de Hyundai Ioniq 6-actieradiustest heeft ze ook en gedurende de vier dagen dat we erin rijden, worden we elke dag iets positiever over de cameraspiegels. Op dag 1 haten we ze met heel ons hart, op dag 2 kijken we nog steeds steevast naar de verkeerde plek en op dag 3 is de ergste frustratie weggeëbd. Op dag 4 schrijven we dit bericht.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.
8 nadelen van cameraspiegels
- Je kijkt steevast naar de camera buiten de auto en niet naar het beeldscherm in het interieur. Elke keer als je gaat inhalen en verkeerd kijkt, voel je je gefopt.
- Het scherm waarop de camerabeelden verschijnen, staat heel schuin op het dashboard. Je kijkt dus vanuit een gekke hoek.
- De afstand tot, en snelheid van andere weggebruikers is moeilijker in te schatten dan met echte spiegels.
- Daardoor wordt snel reageren op het verkeer griezelig, want je hersenen krijgen niet genoeg tijd om de beelden te interpreteren.
- Zo’n televisie in de rand van je blikveld leidt af tijdens het rijden. Maar dat went.
- De verstelbaarheid van de camera’s is beperkt. Wij zouden de camera graag wat hoger draaien.
- Het is suf om 1400 euro te betalen om een probleem op te lossen dat niet bestaat. Spiegels werken nog altijd beter dan camera’s.
- De Lounge-uitvoering heeft al camera’s die de dode hoek filmen wanneer je afslaat. Dus zodra je je knipperlicht gebruikt, kijk je naar twee camerabeelden. Een ontwerpmissertje.
5 voordelen van digitale buitenspiegels
- Bij de Ioniq 6 ligt de focus op stroomlijn. En laat je dat beter zien dan met camera’s als buitenspiegels? Natuurlijk helpen ze de stroomlijn ook een beetje.
- De camera’s zien er gaaf uit, mede dankzij de doorzichtige behuizing. Binnenin ontdek je dezelfde vierkante blokjes (of pixels) als in de koplampen en achterlichten.
- Het dashboard zelf ziet er ook fraaier uit mét de beeldschermen links en rechts. Het gewone dashboard heeft daar gekke opstaande randen.
- Een rood uitroepteken verschijnt in beeld zodra het onveilig is om opzij te gaan. Dat rode uitroepteken werkt beter dan het oranje lampje van de gewone dodehoekwaarschuwing.
- Camera’s bevriezen niet echt. Dus je hoeft ze niet te krabben of ontdooien na een koude nacht. En dat is een pluspuntje.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.