Waarom de aanschaf van goedkope banden een slecht idee is

Waarom de aanschaf van goedkope banden een slecht idee is

Autobanden zijn de afgelopen tijd 30 procent duurder geworden. Toch is bezuinigen op nieuwe zomerbanden een slecht idee. Dat laat een grote zomerbandentest (2023) van onder meer de ANWB zien. De verschillen op sommige testonderdelen zijn ronduit schokkend. 

Zoals bijna alles, zijn ook autobanden in de laatste twee jaar flink in prijs gestegen. Dat constateert de ANWB samen met zijn Europese zusterorganisaties. Tegenwoordig betaal je 30 procent meer voor banden dan een jaar of twee geleden. Dat komt neer op gemiddeld 35 euro extra per band. Wie er ineens vier stuks nodig heeft, is dus 140 euro meer kwijt dan in 2021. Als je puur naar de aanschafkosten kijkt, is het dus niet zo vreemd dat automobilisten kiezen voor een setje rubber van een budgetmerk. Alleen blijkt goedkoop in veel gevallen duurkoop. Óf in de vorm van onveiligheid, óf in de vorm van een veel kortere levensduur.

Waarom de aanschaf van goedkope banden een slecht idee is

Zomerbandentest in maat 205/55 R16

Bij de grote zomerbandentest namen de testingenieurs 50 sets zomerbanden onder de loep, in de veel verkochte maat 205/55 R16. De testresultaten lieten soms schokkende verschillen zien. Het harde oordeel: 19 van de 50 bandensets zijn afraders en scoren een onvoldoende. Het testonderdeel dat de duidelijkste verschillen laat zien, is de remmenproef op nat wegdek.

Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Geniet van je auto én bespaar geld

Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.

Enorme verschillen in remweg slechte en goede banden

Vanaf 80 km/h hebben de beste banden op nat asfalt ongeveer 35 meter nodig om tot stilstand te komen. De auto op de slechtst presterende banden staat echter pas na 55 meter stil! Om het verschil extra duidelijk te maken, rekent de ANWB voor dat de auto op de slechte banden nog met 52 km/h voorbij komt zetten als de auto op goede banden al stilstaat. Of ... en dat is zeker niet ondenkbeeldig: met 52 km/h achter op een auto met goede banden knalt.

Waarom de aanschaf van goedkope banden een slecht idee is

Op droog wegdek zijn de verschillen minder dramatisch, maar alsnog groot: tussen de topper en de slechts presterende band op dit onderdeel gaapt een gat van 7 meter. Daarin passen twee Kia's Picanto ...

7 banden echt slecht

Van de 19 afraders krijgen 7 stuks zelfs het stempel ‘echt slecht’. Dat betekent dat ze onveilig zijn. De overige 12 scoren om diverse redenen onvoldoendes. Daaronder was onder meer een set die maar 25.000 kilometer meegaat, terwijl 40.000 kilometer als normaal geldt. Maar het kan nog veel beter: de meest slijtvaste banden hebben een levensduur van 70.000 kilometer. Toch zijn die duurlopers niet twee keer zo duur.

Van de 50 testkandidaten krijgen 21 banden een ‘nette voldoende’ van ANWB en consorten. Die laten op diverse fronten minder sterke kanten zien. Bijvoorbeeld omdat ze een minder nauwkeurig stuurgevoel geven, minder grip hebben of een iets langere remweg vertonen.

Waarom de aanschaf van goedkope banden een slecht idee is

Beste zomerbanden 205/55 R16

De testinstanties kennen tien banden 4 van de 5 sterren toe en daarnee het predicaat 'goed': "De Falken ZIEX ZE310 Ecorun is de beste op droog wegdek. Ook de Continental PremiumContact 6 en de Nokian Wetproof scoren bovengemiddeld op droog. De beste uit de test op nat wegdek is de Continental PremiumContact met op de hielen de Goodyear EfficientGrip Performance 2. De Goodyear, de Michelin Primacy 4+ en de Continental UltraContact hebben een uitzonderlijk goede slijtvastheid", aldus het juryrapport.

Slechtste zomerbanden 2023

De absolute verliezer van de grote zomerbandentest van de ANWB en zijn zusterorganisaties is de Premiorri Solazo, maar ook de andere merken in de staart van de beoordelingstabel zouden we laten staan.

Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties