Nio ET7 prijs: toch gewoon te koop, maar wel een addertje onder het gras
De Nio ET7 is tóch te koop! De Nederlandse klant betaalt 72.900 euro, zowel voor de versies met 75 kWh als 100 kWh. Maar dan kun je nog steeds geen meter rijden. Hoe zit dat?
Aanvankelijk was Nio duidelijk: de modellen van het Chinese merk waren niet te koop. Je kon de ET7, en ook de ET5 en EL7 die later naar Nederland komen, alleen voor je deur zetten via subscription. Dat was een soort private-lease constructie, waarbij je in een Nio ET7 mag rijden voor een vast bedrag en een vast aantal kilometers. Bijvoorbeeld 1299 euro en 1250 kilometer per maand.
Nio ET7 kopen: dat kan nu
Ruim een maand nadat het merk zijn officiële start maakte in Europa, verandert Nio de strategie. Je kunt de Nio ET7 ook kopen. Alleen ben je er niet als je 72.900 euro betaalt. Deze prijs is exclusief batterijpakket. Dat moet je erbij kopen of huren. In het laatste geval, betaal je elke maand een vast bedrag. Voor de ET7 met 75 kWh (actieradius: 445 kilometer) is het bedrag vastgesteld op 169 euro. Bij de ET7 met 100 kWh betaal je fors meer: 289 euro (actieradius: 580 kilometer). In vijf jaar tijd, kost de accuhuur van de ET7 75 kWh je dan 10.140 euro, bij de 100 kWh-versie betaal je zelfs 17.340 euro.
Ga je voor de koopoptie, dan ben je iets duurder uit. Er komt 12.000 euro boven op het aanschafbedrag van de ET7 met 75 kWh, waardoor de basisprijs op 84.900 euro komt. Wil je de ET7 met het grotere accupakket van 100 kWh, dan betaal je zelfs 93.300 euro. Een meerprijs van 21.000 euro.
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Wisselen van batterij niet bij de prijs inbegrepen
Dat Nio batterijhuur als optie aanbiedt, is niet zo verwonderlijk. Het Chinese automerk onderscheidt zich van andere elektrische merken door het wisselstations voor accu’s nieuw leven in te blazen, nadat Renault ooit een mislukte poging deed om dit concept succesvol te maken. Binnenkort opent het eerste wisselstation in Tilburg, maar er volgen er veel meer.
Het idee is dat je – à la een tankbeurt – in vijf minuten je lege accu inruilt voor een volle. Dit klusje gebeurt volledig automatisch. Nio ondervangt met de leaseconstructie voor het batterijpakket een probleem waar klanten mogelijk over kunnen klagen: dat ze bij een wisselstation de batterij van hun gloednieuwe auto moeten ruilen tegen een wat ouder exemplaar.
Nio komt de komende tijd met veel meer nieuws.
In onze gratis wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte!
Tot slot met een tip voor de ET7-kopers: reken je niet te snel rijk, want waarschijnlijk zit het wisselen van de batterij niet bij de leaseprijs in.
In een eerdere versie van dit bericht schreven we dat je de Nio ET7 niet kon kopen met batterijpakket (en dus zonder batterijhuur). Dit was gebaseerd op een prijslijst met foutieve informatie die we van Nio zelf kregen.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.