Dit Fordje is hooguit 15.000 waard. Waarom betaalde iemand er dan 850.000 euro voor?

Dit Fordje is hooguit 15.000 waard. Waarom betaalde iemand er dan 850.000 euro voor?

Zou je een Ford Escort RS Turbo S1 zoals deze tegenkomen op de occasionmarkt, dan wordt er misschien 15.000 euro voor gevraagd. Dus wat is dan de reden dat afgelopen weekend iemand 850.000 euro voor deze zwarte heeft betaald? 

Er kan maar één reden voor dat belachelijke bedrag zijn: deze Ford Escort is van een beroemd iemand geweest. En dat kun je wel zeggen, ja, want in 1985 nam niemand minder dan prinses Diana de sleutels in ontvangst. Ze brak daarmee enigszins met de traditie, want de meeste leden van het Engelse koninklijk huis lieten zich rijden, in Rolls-Royces of Daimlers. Diana stuurde liever zelf, uiteraard met iemand van The Royalty Protection Command S014 op de passagiersstoel als beveiliging.

Dit Fordje is hooguit 15.000 waard. Waarom betaalde iemand er dan 850.000 euro voor?
Dit Fordje is hooguit 15.000 waard. Waarom betaalde iemand er dan 850.000 euro voor?
Dit Fordje is hooguit 15.000 waard. Waarom betaalde iemand er dan 850.000 euro voor?
Actie
De vernieuwde Volkswagen ID.3
De vernieuwde Volkswagen ID.3

Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!

Enige Ford Escort Turbo RS in het zwart

Diana reed eerst in een rode Ford Escort 1.6i Cabriolet, maar die werd door de S014-afdeling niet veilig genoeg bevonden, met zijn stoffen dak. Diana moest een minder opvallende auto kopen, maar wilde per se de toen net nieuwe Ford Escort Turbo RS. De pr-afdeling van Ford stelde voor om een unieke zwart auto te bouwen (de RS was er alleen in het wit), met een niet-RS-grille (om minder op te vallen), een extra achteruitkijkspiegel voor de beveiliger en een radiozender in het dashboardkastje.

Dit Fordje is hooguit 15.000 waard. Waarom betaalde iemand er dan 850.000 euro voor?
Dit Fordje is hooguit 15.000 waard. Waarom betaalde iemand er dan 850.000 euro voor?

Verwachte opbrengst was een ton, maar ...

De speciale Escort Turbo RS werd op 23 augustus 1985 geregistreerd. Diana gebruikte hem in drie jaar tijd redelijk vaak. Toen hij in mei 1988 weer werd ingeleverd bij Ford, stonden er bijna 11.000 kilometer op de teller. Sindsdien heeft de RS vier andere eigenaren gehad. De teller staat op iets meer dan 40.000 kilometer. Afgelopen weekend ging de Escort van Diana bij Silverstone Auctions onder de hamer. De verwachte opbrengst was een ton, maar uiteindelijk betaalde iemand 850.000 euro voor de Ford.

Dit Fordje is hooguit 15.000 waard. Waarom betaalde iemand er dan 850.000 euro voor?
Dit Fordje is hooguit 15.000 waard. Waarom betaalde iemand er dan 850.000 euro voor?
Dit Fordje is hooguit 15.000 waard. Waarom betaalde iemand er dan 850.000 euro voor?
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Remco Slump
Door Remco Slump

Voormalig redacteur van Auto Review. Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties