Seat, Skoda en VW nu eenheidsworst? Wacht maar, dat wordt veel erger

Vind je Seat, Skoda en VW nu al eenheidsworst? Nou, dat wordt nog veel erger

Weet je wat, bedacht de Volkswagen Group, onze volumemodellen van Seat, Skoda en Volkswagen lijken nog niet genoeg op elkaar. We moeten het onderscheid ertussen helemaal weghalen.

"In het verleden hebben we te veel tijd verspild met het kijken naar elkaar", zegt Thomas Schaefer, hoofd van de Volkswagen Group-volumemerken, tegen Automotive News. "De concurrentie komt van buiten het concern, niet van binnen." Hij bedoelt daarmee dat Seat, Skoda en Volkswagen binnen de groep nog te veel hun eigen weg gaan om zich van elkaar te proberen te onderscheiden. Dat moet anders.

Seat, Skoda en Volkswagen moeten nóg meer componenten delen

Wij denken allemaal dat de modellen van Seat, Skoda en Volkswagen een pot nat zijn, ze staan immers op dezelfde platforms en delen veel techniek. Maar de Volkswagen Group vindt dat ze toch nog te verschillend van elkaar zijn. In de nabije toekomst gaat de auto's meer en meer onderdelen en fabrieken delen. VW moet veel efficiënter gaan produceren om de winstmarge op te krikken, zo vindt Schaefer, en om het hoofd te bieden aan het opkomende Stellantis-concern.

Actie
De vernieuwde Volkswagen ID.4
De vernieuwde Volkswagen ID.4

Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!

Modellen krijgen wel een eigener design, zegt Volkswagen Group

Maar wat wordt dan het onderscheid tussen Seat, Skoda en Volkswagen? Een eigen design, aldus de topman. De auto's van de drie merken krijgen een duidelijkere merkidentiteit mee. Dat ze onderhuids dan vrijwel allemaal hetzelfde zijn, daar moet de klant maar mee leven. We kunnen ons overigens voorstellen dat de meeste Seat-, Skoda- of Volkswagen-kopers niet eens weten dat de drie merken aan elkaar gebonden zijn.

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Remco Slump
Door Remco Slump

Voormalig redacteur van Auto Review. Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties