Drie voordelen en drie nadelen van de Opel Astra Sports Tourer (2022)

Drie voordelen en drie nadelen van de Opel Astra Sports Tourer (2022)

Geen auto is perfect, dus ook de stoere Opel Astra Sports Tourer niet. Wij geven drie nadelen en drie voordelen, waarna je zelf kunt afwegen wat zwaarder weegt.

De Opel Astra Sports Tourer is er tegenwoordig ook als plug-in hybride. Dat hadden we als pluspunt kunnen noemen, maar de hieronder genoemde voordelen zijn onafhankelijk van de aandrijflijn. Het leuke van de PHEV is dat je in een EV-nerd verandert. Binnen de kortste keren kick je erop om stroom terug te winnen bij het uitrollen. Je gaat nauwkeurig in de gaten houden welke motor voor de aandrijving zorgt, om het aandeel elektrische kilometers op te krikken. Maar voordat je zo'n stekker-Astra koopt, moet je wel zeker weten dat je kunt leven met de voor- en nadelen.

De basisprijs van de Opel Astra Sports Tourer bedraagt 34.199 euro. Dan krijg je een 110 pk sterke driecilinder met turbo en een handgeschakelde zesbak. De plug-in hybride heet '1.6 Turbo Hybrid' en begint bij 41.199 euro. Hij is 180 pk sterk en heeft een automaat. Opvallend: de kostbare stekkerhybride wordt standaard geleverd als simpele Edition-uitvoering, maar dan wel met adaptieve cruise control.

Drie voordelen en drie nadelen van de Opel Astra Sports Tourer (2022)
Actie
De vernieuwde Volkswagen Golf
De vernieuwde Volkswagen Golf

Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!

+ Voordeel 1 – Mooi van buiten én ruim van binnen

In de review van de Opel Astra Sports Tourer schrijf ik al over de mooie achterkant, maar ik wil hier benadrukken hoe knap het is dat de stationwagon breed, laag en stoer oogt, zonder bagageruimte in te leveren. Want de Astra-stationwagon is net zo ruim als de Volkswagen Golf Variant.

Drie voordelen en drie nadelen van de Opel Astra Sports Tourer (2022)

+ Voordeel 2 – Hulde voor de handigheidjes

Een kofferbak moet niet alleen groot zijn, maar ook handig. De Sports Tourer heeft hendels voor het neerklappen van de achterbank en dan ontstaat een doorlopende laadvloer. De oprolbare hoedenplank past onder de laadvloer en met de 12V-aansluiting voorzie je een koelbox van stroom. Ik lust wel een koel drankje.

Drie voordelen en drie nadelen van de Opel Astra Sports Tourer (2022)

+ Voordeel 3 - Clean met knoppen

Een opgeruimd dashboard tekenen, betekent niet dat je alle knoppen overboord hoeft te gooien. Dat bewijst Opel met de nieuwe Astra. Een draaiknop voor het volume, druktoetsen voor de temperatuur en een Thuis-knop voor als je de weg kwijtraakt in het menu.

Drie voordelen en drie nadelen van de Opel Astra Sports Tourer (2022)

- Nadeel 1 – Waar laten lange passagiers hun benen?

Als je zelf lang bent en je kinderen zijn nóg langer, dan is de Opel Astra Sports Tourer waarschijnlijk te krap. En dan te bedenken dat zijn wielbasis 5,7 centimeter langer is dan die van de hatchback. Voor de duidelijkheid: op de foto zit iemand van 1,95 meter lang achter ‘zichzelf’, dus we vragen ook wel het uiterste van de beenruimte. De hoofdruimte is riant.

Drie voordelen en drie nadelen van de Opel Astra Sports Tourer (2022)

- Nadeel 2 – De hoedenplank werkt niet mee

Het klinkt zo handig: een hoedenplank die je kun opbergen onder de laadvloer. Maar daarvoor moet je twee paneeltjes in de vloer loshalen en het terugplaatsen komt hinderlijk precies. De PHEV heeft deze opbergmogelijkheid trouwens niet. Onder zijn laadvloer is ruimte gereserveerd voor het laadsnoer.

Drie voordelen en drie nadelen van de Opel Astra Sports Tourer (2022)

- Nadeel 3 – Dat kan toch niemand lezen?

Om de actieve rijbaanassistent uit te schakelen, moet je op een heel klein icoontje drukken en vervolgens nog een keer op ‘Bevestigen’. Die tweede klik is hinderlijk en overbodig. En nu we de foto terugkijken: welke vormgever dacht dat blauwe tekst op een blauwe achtergrond goed leesbaar is?

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties