Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is

Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is

Heeft je buurman een tijdje geleden een nieuwe Rolls-Royce Phantom gekocht? Jammer voor hem, want vanaf vandaag is het niet meer de beste auto ter wereld. Rolls-Royce voert een aantal 'subtiele, maar betekenisvolle verbeteringen' door. Deze weerspiegelen volgens de baas van Rolls-Royce, Torsten Müller Ötvös de 'veranderende smaak en eisen van de klanten'. 

Kortom, volgens de Rolls-Royce-rijders zelf kon het altijd nog mooier, luxer en comfortabeler. De belangrijkste wijziging aan de vernieuwde Phantom betreft de grille. Wees echter niet bang dat Rolls-Royce nu een subtiel roostertje in de Phantom monteert. Het is nog altijd een hekwerk met de afmetingen van een kasteelpoort, maar dan zwaar verchroomd. Al kan de klant er ook voor kiezen om de boven- en onderkant in de kleur van de motorkap te laten uitvoeren.

Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is

Overeenkomst Rolls-Royce Phantom en Skoda Enyaq iV

Een ander verschil met de Phantom van je buurman is de horizontale spijl aan de bovenkant van de grille. Deze zorgt voor een optische verbinding met de led-dagrijverlichting aan de bovenkant van de koplampen. Het geheel oogt moderner, gladder en gestroomlijnder. Als klap op de vuurpijl is de grille nu ook verlicht. Net als bij de Rolls-Royce Ghost. En de Skoda Enyaq iV, om ook maar een model van de concurrentie te noemen ...

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is
Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is
Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is

Wie in de koplampen van de Phantom kijkt, ziet sterretjes

Een ander nieuw detail dat we je niet willen onthouden, betreft de koplampen zelf. De glazen zijn versierd met een ogenschijnlijk lukraak patroon van kleine pitjes. Dat is geen steenslag, maar moet de indruk geven van sterretjes. Volgens Rolls-Royce sluit dat perfect aan bij de hemelbekleding van het interieur, waar ook talloze piepkleine lichtjes zijn verwerkt.

Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is

Roestvrij stalen wielen

De flying lady, oftewel de Spirit of Ecstacy op de grille, is eveneens licht aangepast. Verder beweert Rolls-Royce dat de C-stijl van de Phantom nu meer privacy biedt. Hoe dan, is ons niet duidelijk, want we zien geen verschil met vroeger. Wat en profil wel een heel ander beeld oplevert, is als je de Rolls-Royce Phantom bestelt met de nieuwe roestvrij stalen schijfwielen. Ze grijpen terug naar het ontwerp van Rolls-Royces van 100 jaar geleden. Je kunt ze trouwens ook zwart gelakt bestellen, maar dat vind je vast niet mooi - tenzij je een rapper of profvoetballer bent, waarschijnlijk.

Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is
Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is
Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is

Eén van stof en één van leer: Phantom Platino

Als je jouw Phantom net even anders wilt uitdossen dan die van de buurman - mocht hij binnenkort ook weer de allernieuwste kopen - dan kun je hem de Bespoke-behandeling laten geven. Bij die afdeling maken ze je Rolls helemaal volgens jouw individuele wensen. Een alternatief is de Phantom Platino. Die is  binnenin nu eens niet volledig afgeladen met peperduur leer van koeien achter een prikkeldraadvrije omheining. De voorstoelen zijn wel van de gebruikelijke runderhuid, maar achterin is textiel gebruikt.

Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is
Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is
Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is

Keramiek op het dashboard

Dat is natuurlijk geen goedkoop polyester, maar wat wel precies is, blijft deels een mysterie. Rolls-Royce heeft het over 'verschillende stoffen, één gemaakt in een Italië en gekozen vanwege zijn duurzame en toch luxueuze uitstraling, de andere is afgeleid van bamboevezels, geselecteerd vanwege zijn glanzende afwerking'. Hoe dan ook, het resultaat is schitterend. Met geborduurde patronen, in een zilverwitte tint, die aan platina doet denken. Vandaar: Platino. Voor de omlijsting van het dashboard is 3D-geprint keramiek gebruikt, in hetzelfde motief als de bamboestof. Mooi? In elk geval bijzonder. Al zeggen ze het bij de fabrikant liever anders: "Kleine dingen maken perfectie, maar perfectie is geen kleinigheid." Zoals Sir Henry Royce het motto van zijn merk ooit samenvatte ...

Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is
Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is
Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is
Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is
Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is
Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is
Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is
Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is
Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is
Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is
Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is
Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is
Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is
Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is
Waarom de huidige Rolls-Royce Phantom niet de beste auto ter wereld is
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties