Nul Nederlanders kunnen nog een nieuwe elektrische auto met subsidie kopen
We begonnen 2022 met een subsidiepot van 71 miljoen euro om de koop en private lease van nieuwe elektrische auto's te promoten. Vijf maanden later is de bodem bereikt: er is geen eurocent meer beschikbaar.
Als je een nieuwe elektrische personenauto koopt of private leaset tot 45.000 euro, krijg je 3350 euro subsidie. Dat geld kun je zelf aanvragen op rvo.nl. Je mag de subsidie al claimen als de auto nog niet geleverd is.
Hoeveel zit er nog in de subsidiepot Sepp?
Helaas, het kan niet meer. De subsidiepot is leeg. Sinds begin januari zijn er ruim 21.000 nieuwe elektrische auto's met subsidie aangeschaft (de Fiat 500e is het populairst), of via een privéleaseconstructie geleased (de Peugeot e-2008 is het meest geliefd).
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
De subsidieregeling voor nieuwe EV's wordt stapsgewijs afgebouwd. Vanaf 1 januari 2023 kun je nog maar 2950 euro subsidie krijgen. Een jaar later gaat dat naar 2450 euro. De subsidie voor elektrische occasions blijft 2000 euro.
Subsidie op tweedehands elektrische auto's
Wil je dit jaar een tweedehands elektrische auto, dan kun je overigens nog steeds die vergoeding van 2000 euro krijgen. Er zit namelijk nog een paar miljoen euro in de subsidiekas.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.