Waarom deze vierentwintig jaar oude Nissan bijna 2 miljoen euro moet kosten
Bijna 2 miljoen euro. Dat betaal je normaal gesproken voor een zeldzame Porsche of Ferrari, maar toch niet voor een Nissan? Nou, wel als het een zeldzame Nismo 400R betreft: nummer veertig van veertig geproduceerde exemplaren. Dit is de ultieme Nissan Skyline GT-R R33!
Een Nissan Skyline GT-R R33 is officieel goed voor 'slechts' 280 pk. Dat vermogen hadden de Japanse autofabrikanten met elkaar afgesproken om een pk-wedloop te voorkomen. De Nismo 400R is eind jaren negentig gebouwd door Nissan Motorsport als ode aan de Le Mans-racewagens uit die tijd. Hij heeft dezelfde twinturbo zes-in-lijn als de R33, maar dan vergroot van 2,6-liter naar 2,8-liter en met een hogere toerenlimiet van 9000 tpm. Het resultaat is een vermogen van 400 pk en bijna 470 Nm koppel.
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
Nismo 400R is dé ultieme Nissan Skyline GT-R R33
Nissan Motorsport heeft niet alleen aan de motor gesleuteld. De 400R heeft een aangepast uitlaatsysteem, een nieuwe koppeling, een 50 procent lichtere aandrijfas van koolstofvezel, een stijvere wielophanging met Bilstein-dempers, grotere remmen van Brembo, een grotere spoorbreedte en meer. Ook stuurt het 4WD-systeem van de Nismo meer aandrijfkrachten naar de achterwielen om de neiging tot onderstuur van de Skyline GT-R R33 te onderdrukken. De 400R is te herkennen aan een nóg wildere bodykit, met allerlei aerodynamische verfijningen.
Nummer veertig van veertig gebouwde exemplaren
Er zijn slechts veertig exemplaren van de Nismo 400R gemaakt, waarvan er naar verluidt nog zo'n twintig over zijn. De auto die nu te koop staat bij HJA Group in het Verenigd Koninkrijk is nummer veertig. Hij heeft slechts 61.000 kilometer gelopen en is voorzien van alle boekjes en documentatie. De vraagprijs is extreem: bijna 2 miljoen euro. Een 'gewone' Nissan Skyline GT-R in originele staat (vind er maar eens een) kost je tussen de 140.000 en 300.000 euro, afhankelijk van de generatie (R32, R33 of R34) en de uitvoering.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.