Lage bijtelling 2022 - Met deze elektrische auto's kun je straks van 16 procent bijtelling profiteren

Lage bijtelling 2022 - Met deze elektrische auto's kun je straks van 16 procent bijtelling profiteren

Nog een halve maand, dan gaat de lage bijtelling voor elektrische auto's omhoog, van 12 procent over de eerste 40.000 euro naar 16 procent over de eerste 35.000 euro. Welke EV's kun je in 2022 nog voordelig zakelijk rijden? Wij zetten ze op een rij. 

Lease je een volledig elektrische auto, dan betaal je in 2021 een lage bijtelling van 12 procent over de eerste 40.000 euro van de catalogusprijs. Is de auto duurder dan dat, dan geldt over alles boven de 40.000 euro het reguliere tarief van 22 procent. In 2022 gaat de lage bijtelling naar 16 procent over de eerste 35.000 euro. Zoals het er nu uitziet, blijft dat percentage in 2023 en 2024 gelijk, maar gaat het maximale bedrag met 5000 euro omlaag naar 30.000 euro.

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom elektrisch rijden?

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Abonneer je op de wekelijkse Auto Review-nieuwsbrief.

Wie snel is met het bestellen van een elektrische auto, kan dit jaar dus nog profiteren van 12 procent bijtelling. Hieronder zetten we alvast de stekkermodellen op een rij die met hun vanafprijs onder de 35.000 euro blijven (of er net boven zitten) en dus ook in 2022 nog voordelig zakelijk te rijden zijn. En dat zijn er - zoals het er nu naar uitziet - niet heel veel meer.

Elektrische auto's met lage bijtelling 2022 (gebaseerd op de 2021-prijzen)

  • Citroën ë-C4 (50 kWh, 136 pk) - 33.990 euro
  • Dacia Spring (27,4 kWh, 44 pk) - 17.890 euro
  • DS 3 Crossback E-Tense (50 kWh, 136 pk) - 37.490 euro
  • Fiat 500e (24 kWh, 95 pk) - 24.900 euro
  • Fiat 500e (42 kWh, 118 pk) - 28.600 euro
  • Honda E (35,5 kWh, 136 pk) - 36.160 euro
  • Hyundai Kona Electric (39 kWh, 136 pk) - 33.995 euro
  • Hyundai Ioniq Electric (38,3 kWh, 136 pk) - 37.015 euro
  • JAC iEV7S (39 kWh, 114 pk) - 29.990 euro
  • Kia e-Soul (39,2 kWh, 136 pk) - 33.495 euro
  • Kia e-Soul (64 kWh, 204 pk) - 36.495 euro
  • Kia e-Niro (39,2 kWh, 136 pk) - 35.995 euro
  • Mazda MX-30 (35,5 kWh, 145 pk) - 33.140 euro
  • MG ZS EV (44,5 kWh, 143 pk) - 30.985 euro
  • Mini Electric (28,9 kWh, 184 pk) - 35.990 euro
  • Nissan Leaf (40 kWh, 150 pk) - 33.290 euro
  • Opel Corsa-e (50 kWh, 136 pk) - 30.599 euro
  • Opel Mokka-e (50 kWh, 136 pk) - 34.399 euro
  • Peugeot e-208 (50 kWh, 136 pk) - 29.650 euro
  • Peugeot e-2008 (50 kWh, 136 pk) - 34.530 euro
  • Renault Twingo R80 (24 kWh, 82 pk) - 20.690 euro
  • Renault Zoe R110 (52 kWh, 108 pk) - 33.290 euro
  • Renault Zoe R135 (52 kWh, 136 pk) - 35.390 euro
  • Seat Mii Electric (36,8 kWh, 83 pk) - 23.400 euro
  • Smart ForTwo EQ (17,6 kWh, 82 pk) - 23.995 euro
  • Volkswagen e-Up (32,3 kWh, 83 pk) - 26.490 euro
  • Volkswagen ID.3 (45 kWh, 150 pk) - 33.490 euro
  • Volkswagen ID.3 (58 kWh, 145 pk) - 36.240 euro
Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties