Bougies vervangen: hoe vaak moet je dat doen? En hoe doe je dat?
Het zijn de kleine dingen die het doen. En dat geldt ook voor de verbrandingsmotor in jouw auto. Die zou niet werken zonder een paar hele bescheiden onderdeeltjes: de bougies. Iedere automobilist heeft weleens iets gehoord over bougies vervangen. Hoe vaak je dat moet doen, lees je hier. Je zou het zelfs zelf kunnen.
Wat is een bougie?
Om uit te leggen wat een bougie is, moeten we eerst even naar de werking van een benzinemotor kijken. In de cilinders van die motor (een gemiddelde gezinsauto heeft er drie of vier) wordt een mengsel van lucht en brandstof tot ontsteking gebracht. Dat leidt tot ontploffinkjes die duizenden keren per minuut de zuigers in de cilinders op en neer bewegen.
Het mengsel van lucht en brandstof in de cilinders ontbrandt echter niet vanzelf. Er is iets nodig om het aan te steken. En dat doen de bougies. Ze zorgen op het juiste moment voor een klein vonkje. Meestal heeft iedere cilinder één bougie (bij sommige auto's zijn het er twee). Dieselmotoren hebben geen bougies. De ontsteking gaat daarin op een andere manier.
Bougies vervangen: hoe vaak moet je dat doen?
Bij een nieuwe auto zit een instructieboekje, waarin soms iets staat over bougies vervangen. Hoe vaak je dat moet doen, wordt uitgedrukt in kilometers en/of jaren. Er kan bijvoorbeeld staan dat de bougies bij 90.000 kilometer of na 6 jaar aan vervanging toe zijn (welke grens maar als eerste wordt bereikt).
Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Staat er niks in het instructieboekje over bougies, dan kun je altijd bij de merkdealer navragen wat de termijn is voor jouw auto. Bij moderne auto's gaan bougies heel lang mee, vaak tussen de 50.000 en 100.000 kilometer. Bovendien wordt het vervangen ervan meegenomen in het schema van onderhoudsbeurten, dus hoef je er zelf niet aan te denken.
Heb je een wat oudere auto, dan kan het zijn dat je om de 15.000 tot 30.000 kilometer de bougies moet vervangen. Dat kun je laten doen, maar met het juiste gereedschap is het ook relatief eenvoudig om zelf te doen. Al moet je wel zorgvuldig te werk gaan ...
Wat kosten bougies?
Hoeveel een bougie kost, hangt mede af van het merk (Bosch, Champion, Denso, Hella, enzovoort) en het soort bougie dat je koopt. Er zijn bougies in verschillende ontwerpen, met één of meer elektroden, die ook nog eens van diverse materialen zijn gemaakt. Die materialen zijn:
- Koper (levensduur van ongeveer 15.000 tot 20.000 kilometer)
- Nikkel (tot ongeveer 30.000 kilometer)
- Zilver (tot ongeveer 30.000 kilometer)
- Iridium (tussen de 60.000 en 120.000 kilometer)
- Platina (tot ongeveer 100.000 kilometer)
Hoe weet je dat de bougies van jouw auto versleten zijn?
Versleten bougies kun je gemakkelijk herkennen, want ze veroorzaken tijdens het rijden duidelijke symptomen:
- de motor hapert of draait onrustig
- het motorstoringslampje gaat branden
- de auto trekt niet zo snel meer op
- de motor start moeilijk of helemaal niet
Let wel: deze problemen kunnen worden veroorzaakt door de bougies, maar ook door versleten bougiekabels of bobines.
Bougies vervangen: hoe doe je dat?
Met het juiste gereedschap is het niet moeilijk om bougies te vervangen. Je moet alleen wel even weten wat je doet. Hieronder zetten we in stappen op een rij hoe bougies vervangen in zijn werk gaat.
Wat heb je nodig?
- Nieuwe bougies
- Dopsleutel met een verlengarm of een bougiesleutel
Wat moet je doen?
- Zorg ervoor dat je niet aan de motor werkt wanneer hij warm is. Laat de auto dus eerst afkoelen.
- Kijk waar de bougies zich bevinden. Als je de motorkap opendoet, zie je waarschijnlijk een plastic deksel bovenop de motor zitten. Die moet je er eerst afhalen. Dan zie je drie of vier kabels (afhankelijk van het aantal cilinders kunnen dat er ook vijf, zes, acht, of meer zijn) naar verschillende plekken op de motor gaan. De bougies zitten onder de kapjes aan de uiteindes van deze kabels. Bij een lijnmotor zitten de bougies in een rij aan één kant van het motorblok. Bij een V6- of V8-motor zijn ze verdeeld over de twee kanten van het blok.
- Verwijder de bougiekap. Begin bij de eerste bougie en trek de bougiekap van het blok af. Dat doe je door de kap stevig vast te pakken aan de onderkant en hem voorzichtig naar boven te werken. Trek nooit aan de bougiekabel! Want als je die beschadigt, moet je ook die vervangen. Haal je meerdere bougiekabels tegelijk los, nummer ze dan, zodat je zeker weet dat je ze in de juiste volgorde terugzet.
- Verwijder de bougie. Als je de bougiekap hebt losgemaakt, kun je de bougie zien zitten. Steek de dopsleutel over de bougie heen en draai hem naar links om de bougie te verwijderen. Je kunt in het instructieboekje van jouw auto of online vinden welke maat sleutel je nodig hebt. Die informatie kun je ook bij de dealer navragen.
- Controleer de oude bougie. Is een oude bougie verbogen, zwart of beschadigd, ga dan naar de garage. Er is iets niet in orde met de motor.
- Monteer de nieuwe bougie. Gebruik de doppensleutel om de nieuwe bougie op de plaats van de oude te zetten en draai hem vast (naar rechts). Draai hem niet té vast, want dan kan het schroefdraad beschadigen en moet in het ergste geval de cilinderkop worden vervangen. Is het motorblok van jouw auto van aluminium, dan kun je overwegen om het schroefdraad van de bougie in te smeren met een beetje kopervet. Dit voorkomt een reactie tussen de verschillende metalen.
- Zet de bougiekap terug. Bevestig de juiste bougiekap aan de juiste cilinderkop. Je kunt een beetje siliconenvet op de binnenkant van de kap doen. Dan is hij de volgende keer wat makkelijker te verwijderen.
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/bougie-10251
https://nl.wikihow.com/Bougies-vervangen-bij-een-auto
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.