Dit is de Lotus Eletre! Want zoals Colin Chapman al zei: 'Simplify, then add weight'

Dit is de Lotus Eletre! Want zoals Colin Chapman al zei: 'Simplify, then add weight'

Wacht eens even ... Dat zei Lotus-oprichter Colin Chapman helemaal niet. 'Simplify, then add lightness', was het. Maar goed, dat zei hij meer dan vijftig jaar geleden. Nu leven we in een andere tijd. Een tijd waarin ook Lotus aan de elektrische suv moet: deze gloednieuwe Lotus Eletre.

Dat Lotus nu in Chinese handen is, doet het kleine Britse sportwagenmerk goed. In slechts drie jaar tijd zijn er drie nieuwe modellen gekomen: de elektrische hypercar Evija, de Exige-opvolger Emira en nu de allereerste suv. Lotus Eletre heet de Lamborghini Urus-achtige 'offroader' en aan die naam kun je al zien wat voor aandrijflijn er onder de agressief gelijnde koets schuilt.

Lotus Eletre met 600 pk en 600 kilometer bereik

De Eletre is volledig elektrisch, met een batterijpakket van meer dan 100 kWh, een actieradius van 600 kilometer en twee elektromotoren met samen ruim 600 pk. Het gevaarte weegt een weinig Lotus-waardige 2000 kilo, ondanks kwistig gebruik van aluminium en koolstofvezel. Door de overvloed aan elektrokracht gaat de Eletre desalniettemin in minder dan 3 seconden van stilstand naar 100 km/h. Zijn topsnelheid ligt op 260 km/h.

Dit is de Lotus Eletre! Want zoals Colin Chapman al zei: 'Simplify, then add weight'
Dit is de Lotus Eletre! Want zoals Colin Chapman al zei: 'Simplify, then add weight'
Dit is de Lotus Eletre! Want zoals Colin Chapman al zei: 'Simplify, then add weight'

800 Volt-laadtechnologie, net als Porsche Taycan

Lotus blijft vaag over de snellaadcapaciteiten van zijn eerste suv. Het merk formuleert het als volgt: 'Aan een 350 kW-snellader kun je in 20 minuten weer 400 kilometer range bijtanken.' Dat betekent echter niet dat de Eletre ook met maximaal 350 kW kan laden. De snelst ladende elektrische auto's op de markt, zijn momenteel de Audi E-Tron GT en Porsche Taycan, met maximaal 270 kW. Ze maken gebruik van 800 Volt-techniek, net als de Lotus Eletre.

Dit is de Lotus Eletre! Want zoals Colin Chapman al zei: 'Simplify, then add weight'
Dit is de Lotus Eletre! Want zoals Colin Chapman al zei: 'Simplify, then add weight'
Dit is de Lotus Eletre! Want zoals Colin Chapman al zei: 'Simplify, then add weight'

Precies even groot als de Lamborghini Urus

Die laatste is een flinke suv geworden, met een lengte van 5,1 meter, een breedte van 2,1 meter en een wielbasis van 3 meter. Daarmee is de Britse vierwielaandrijver precies even groot als de Lamborghini Urus. Interessant is dat de Eletre van binnen behoorlijk luxueus lijkt. Compleet anders dan de Lotus-modellen van weleer, die vaak een wat spartaanse inborst hadden. Het interieur van de Eletre oogt futuristisch, bijna studiemodel-achtig.

Dit is de Lotus Eletre! Want zoals Colin Chapman al zei: 'Simplify, then add weight'
Dit is de Lotus Eletre! Want zoals Colin Chapman al zei: 'Simplify, then add weight'
Dit is de Lotus Eletre! Want zoals Colin Chapman al zei: 'Simplify, then add weight'

Niet in Engeland gebouwd, maar in Wuhan, China

De Lotus Eletre is per direct te bestellen in Europe, China en de Verenigde Staten. Volgend jaar worden de eerste exemplaren uitgeleverd. Lotus bouwt de Eletre niet in Engeland, maar in Wuhan, China (inderdaad, daar waar het coronavirus voor het eerst gedetecteerd werd). Wat de elektrische suv gaat kosten, is nog niet bekend, maar reken in ieder geval op een bedrag boven de 100.000 euro.

Dit is de Lotus Eletre! Want zoals Colin Chapman al zei: 'Simplify, then add weight'
Dit is de Lotus Eletre! Want zoals Colin Chapman al zei: 'Simplify, then add weight'
Dit is de Lotus Eletre! Want zoals Colin Chapman al zei: 'Simplify, then add weight'
Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties