Belangrijk nieuws voor 40 superrijken: de Bugatti Bolide gaat in productie
In Auto Review magazine - en ook op deze site - mogen wij een auto geen 'bolide' noemen. Dat klinkt gewoon stom en is een cliché. Maar Bugatti is natuurlijk niet aan dezelfde regels gebonden als wij. Dus mag dit krankzinnige circuitspeeltje gewoon Bugatti Bolide heten.
De Bugatti Chiron heeft een 8,0-liter W16 met vier turbo's. Normaal gesproken levert die krachtbron een vermogen van 1500 pk, maar in de Chiron Super Sport is dat opgeschroefd naar 1600 pk. Het studiemodel van de Bugatti Bolide - dat in oktober 2020 werd voorgesteld - kwam zelfs tot 1850 pk, op brandstof met een octaangetal van 110.
Bugatti Bolide met 1600 pk op 1450 kilo
Om de productieversie van de Bolide wereldwijd te kunnen verkopen, heeft Bugatti hem geschikt gemaakt voor 98-benzine. Als die brandstof wordt gebruikt, levert de W16 achterin nog 'slechts' 1600 pk en 1600 Nm. Voor het studiemodel van de Bolide gaf Bugatti een leeggewicht van 1240 kilo op. Dat wordt straks 1450 kilo.
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Bijna 550 kilo lichter dan Bugatti Chiron
Meer dan 200 kilo meer dus, maar nog steeds een bizarre gewichtsbesparing ten opzichte van de Bugatti Chiron, die 1996 kilo weegt. De Bolide is grotendeels opgetrokken uit lichtgewicht koolstofvezel en titanium. Daarbij is hij een heel stuk kleiner dan de Chiron, met een hoogte van nog niet eens 1 meter.
Bugatti Bolide komt in 2024 op de markt
De Bugatti Bolide voldoet aan alle FIA-veiligheidseisen. Er is onder meer een HANS-systeem aan boord (om de nek van de bestuurder te beschermen), een automatische brandblusser en een speciale racebrandstoftank. Het circuitspeeltje voor de superrijken komt in 2024 op de markt en wordt in een oplage van slechts 40 stuks gebouwd.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.