Altijd gedroomd van een eigen automerk? Koop dan de rechten op de naam Spyker!
Een soapserie kan ook té lang doorgaan. En dat is het geval met de tragikomedie rondom de Nederlandse sportwagenbouwer Spyker. Het bedrijf is failliet. Topman Victor Muller probeert te redden wat er te redden valt, maar komt zijn afspraken niet na. Dus is voor de curator nu de kous af. Hij bereidt de verkoop voor van de merkrechten op de naam Spyker.
De curator dreigde al eerder om de merkrechten te verkopen, maar Victor Muller wist dat op het laatste moment te voorkomen door 125.000 euro op te halen. Hij beloofde om binnen drie maanden ook de rest van de schuldenlast te betalen (in totaal 1,45 miljoen euro), maar dat deed-ie niet. En dus maakt de curator zich nu op om de rechten op de merknaam Spyker te verkopen, aldus De Stentor.
Victor Muller wil Spyker wéér nieuw leven inblazen
Tegenover de krant reageert Victor Muller met een kort: "We werken keihard om het restant [van de schuldenlast] binnen te halen." Hij bevestigt bovendien dat hij - wonderbaarlijk genoeg - nog altijd plannen heeft om door te starten met Spyker. Als binnenkort de merkrechten worden verkocht, kan er echter een streep door dat plan. De curator verwacht dat er wereldwijd interesse is in de naam. "Spyker is een bekend merk in de autogeschiedenis, met een lange historie", zegt hij.
Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Altijd het laatste autonieuws in je mailbox?
Schrijf je voor de Auto Review-nieuwsbrief.
Voor het eerst had Nederland een supersportwagenmerk
Het leek zo mooi allemaal. Een echt Nederlands supersportwagenmerk waarop we trots konden zijn. De auto's waren misschien niet ieders smaak - te veel chroom, te veel bling - maar indrukwekkend waren ze wel. In 2019 stonden er meerdere naast elkaar in de RAI-hallen, tijdens de Amsterdam International Motor Show. Een imposant rijtje, met daarin de C8 Spyder en C8 Laviolette, de C8 Aileron, de C12 Zagato en de D8 Peking-to-Paris.
Spyker kocht Saab van General Motors
Maar om een autofabrikant op de been te houden, moet er natuurlijk wel geld binnenkomen. En daar ging het mis. Hoeveel Spykers er uiteindelijk zijn verkocht, blijft een mysterie. Maar het waren er kennelijk niet genoeg om de meer dan ambitieuze plannen van Spyker te financieren. Spyker ging naar Le Mans, kwam uit in het Formule 1-kampioenschap, kocht Saab van General Motors (!) en ging naar de beurs. Eind 2014 ging Spyker failliet, al wist Muller dat terug te draaien.
Spyker kwam afspraken met Koenigsegg niet na
Een paar jaar geleden stond Spyker - na een lange radiostilte - opeens weer op de autoshow van Genève. De C8 Preliator zou op de markt komen met een motor van Koenigsegg. Maar later bleek de Zweedse supercarmaker de overeenkomst te hebben opgezegd omdat Spyker zijn verplichtingen niet nakwam. Daarna hebben we eigenlijk alleen van Spyker gehoord toen het bedrijf de huur van een loods niet kon betalen.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.