Nieuwe Renault 5 Turbo 3 maakt schoudervulling weer cool

Nieuwe Renault 5 Turbo 3 maakt schoudervulling weer cool

De Renault 5 komt terug, schreven we eerder. Maar daarmee doelden we op de elektrische retro-hatchback van Renault zelf, niet op deze Legende Automobiles Turbo 3. Over welke van de twee we liever willen, hoeven we niet lang na te denken. Want wie is er niet verliefd op de veel te brede jaren tachtig-looks van de Renault 5 Turbo ... 

Terug naar eind jaren zeventig, toen Renault een hap van de Wereldkampioenschap Rally-taart wilde. De Franse fabrikant keek met jaloezie naar de Lancia Stratos - die drie wereldtitels op rij won - en besloot eenzelfde weg te bewandelen. Op basis van de Renault 5 Alpine ontwikkelde de autosportafdeling de legendarische Renault 5 Turbo, waarvan vierhonderd exemplaren werden gebouwd voor de verkoop aan klanten. Dit om te voldoen aan de Groep 4-homologatieregels.

Nieuwe Renault 5 Turbo 3 maakt schoudervulling weer cool
Nieuwe Renault 5 Turbo 3 maakt schoudervulling weer cool
Nieuwe Renault 5 Turbo 3 maakt schoudervulling weer cool
Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Renault 5 Turbo met motor achterin en achterwielaandrijving

Onderhuids heeft de Renault 5 Turbo weinig te maken met de gewone Renault 5. De 1,4-liter motor verhuisde naar een plaats achter de bestuurder en kreeg een flinke Garrett-turbocompressor aangemeten, die het vermogen van de straatauto's naar 160 pk bracht. De Renault 5 Turbo 2 werd geïntroduceerd nadat de homologatie-exemplaren waren gebouwd en bracht het totale productieaantal naar bijna vijfduizend. Het model is opgebouwd uit minder exotische materialen dan de Turbo 1.

Nieuwe Renault 5 Turbo 3 maakt schoudervulling weer cool
Nieuwe Renault 5 Turbo 3 maakt schoudervulling weer cool
Nieuwe Renault 5 Turbo 3 maakt schoudervulling weer cool

Legende Automobiles Turbo 3 heeft een vermogen van 400 pk

De Legende Automobiles Turbo 3 is een ode aan de Renault 5 Turbo; een restomod, die is gebaseerd op een driedeurs Renault 5 (dus niet op een Turbo). Hij heeft een koolstofvezel body, led-koplampen, een handbak en een viercilinder turbomotor met rond de 400 pk. Het interieur is minimalistisch, met een digitale cockpit voor de neus van de bestuurder en airco. Wat de prachtige creatie gaat kosten, is niet bekend. Voor een originele Renault 5 Turbo betaal je al gauw tussen de 70.000 en 140.000 euro.

Nieuwe Renault 5 Turbo 3 maakt schoudervulling weer cool
Nieuwe Renault 5 Turbo 3 maakt schoudervulling weer cool
Nieuwe Renault 5 Turbo 3 maakt schoudervulling weer cool
Nieuwe Renault 5 Turbo 3 maakt schoudervulling weer cool
Nieuwe Renault 5 Turbo 3 maakt schoudervulling weer cool
Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties