Zo maakt de nieuwe Volkswagen Polo GTI (2021) ons dolblij en diep ongelukkig

Zo maakt de nieuwe Volkswagen Polo GTI (2021) ons dolblij en diep ongelukkig

Dit is de nieuwe Volkswagen Polo GTI (2021). Toen de gewone Polo eerder dit jaar een facelift kreeg, wisten we dat de GTI-versie spoedig zou volgen. We zien meteen drie voordelen en één nadeel.

Voordeel 1: tweelitermotor met 207 pk en 320 Nm

De nieuwe Volkswagen Polo GTI heeft een potige tweelitermotor met 207 pk en 320 Nm. Zijn voorganger had ook een 2.0 TSI (met 200 pk), maar hoe meer compacte auto´s met een piepklein turbomotortje van één liter op de markt komen, des te groter twee liter lijkt. 

Het gigantische motorblok zorgt voor een acceleratie van 0-100 in 6,5 seconden (eerst 6,7 s) en dat stemt ons ook vrolijk. Zelf schakelen is er jammer genoeg niet bij, want je krijgt standaard een DSG-automaat.

Voordeel 2: riante uitrusting

Het tweede voordeel is de riante uitrusting. Als je een gewone Polo koopt, durf je niet te dromen van dure opties zoals adaptieve schokdempers, matrixkoplampen of digitale meters. Maar de Polo GTI heeft die luxezaken gewoon standaard. Dus je betaalt meer en je krijgt meer.

Zo maakt de nieuwe Volkswagen Polo GTI (2021) ons dolblij en diep ongelukkig
Zo maakt de nieuwe Volkswagen Polo GTI (2021) ons dolblij en diep ongelukkig
Zo maakt de nieuwe Volkswagen Polo GTI (2021) ons dolblij en diep ongelukkig

Voordeel 3: kleurrijk interieur

We zijn ook gecharmeerd van het kleurrijke interieur. Rode sierdelen fleuren het saaie dashboard en de deurpanelen op, en de stoelen zijn bekleed met ruitjesstof – zoals het hoort bij een GTI.

Nadeel: stuur met touchknoppen

Het grootste nadeel ontdekken we ook in het interieur: het stuur heeft touchknoppen! Dat zijn geen fysieke schakelaars, maar aanraakvlakken die je voorzichtiger moet aanraken dan een pasgeboren baby. In andere Volkswagen-modellen hebben de touchknoppen al voor woedeaanvallen en huilbuien gezorgd.

De vernieuwde Polo GTI wordt eind dit jaar in Nederland verwacht. Dan komen we bij je terug met de rijtest. We zetten in op een basisprijs van dik 30 mille.

Zo maakt de nieuwe Volkswagen Polo GTI (2021) ons dolblij en diep ongelukkig
Zo maakt de nieuwe Volkswagen Polo GTI (2021) ons dolblij en diep ongelukkig
Zo maakt de nieuwe Volkswagen Polo GTI (2021) ons dolblij en diep ongelukkig
Zo maakt de nieuwe Volkswagen Polo GTI (2021) ons dolblij en diep ongelukkig
Zo maakt de nieuwe Volkswagen Polo GTI (2021) ons dolblij en diep ongelukkig
Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties