Top en flop: het goede en slechte autonieuws van week 15
Vrijdagmiddag, vijf uur. Computer uit, de deur van je thuiswerkplek kan achter je dicht, het weekend is begonnen. Op Autowereld.com blikken we terug op een week waarin Mercedes de indrukwekkende EQS lanceerde en de Dacia Sandero in de kreukels lag. Goed nieuws, slecht nieuws. Top en flop.
+ Top - Met de elektrische Mercedes EQS sta je niet vaak bij de laadpaal
De Tesla Model S was tot nu toe de actieradiuskampioen, met een maximaal bereik van 660 kilometer. Maar nu gaat daar eindelijk een elektrische auto overheen. De Mercedes EQS - een stekkerlimousine ter grootte van de Mercedes S-klasse - is pas na 770 kilometer door zijn batterijlading heen.
+ Top - Je kon erop wachten: ook de autootjes van Matchbox worden duurzaam!
Het lijkt alsof 2030 een soort magisch jaar wordt. Veel autofabrikanten nemen dan definitief afscheid van de verbrandingsmotor en Polestar heeft zelfs aangekondigd met een klimaatneutraal model te komen. In de wereld van de modelautootjes gebeurt ook het een en ander. Matchbox kondigt aan dat in 2030 al zijn speelgoedauto's volledig recyclebaar zijn, beginnend bij deze kleine Tesla Roadster, die vanaf 2022 te koop is.
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
+ Top - Elektrische Audi Q4 E-Tron en Q4 Sportback E-Tron met actieradius van 511 kilometer
Raad eens: hoeveel suv-modellen heeft Audi inmiddels? Zijn dat er vijf? Zeven? Heel misschien negen? Nee, op het moment van schrijven heeft Audi iedere denkbare niche afgedekt met maar liefst elf suv-modellen! De nieuwste twee zijn elektrisch. En deze Audi Q4 E-Tron en Q4 Sportback E-Tron komen op een volle accu maximaal 511 ver.
+ Top - Waarom de elektrische Polestar 2 opeens 14.000 euro goedkoper is
Tot nu toe viel er bij Polestar weinig te kiezen. Er was slechts één variant van de Polestar 2, met een vanafprijs van 59.800 euro. Maar nu komt daar eindelijk verandering in. Polestar lanceert twee nieuwe versies van de Polestar 2. Een daarvan heeft een veel grotere actieradius, beide zijn een stuk goedkoper.
- Flop - Waarom de Dacia Sandero maar 2 van de 5 sterren krijgt in de crashtest van Euro NCAP
Euro NCAP heeft weer een aantal splinternieuwe auto's aan gort gereden. Meestal deelt de veiligheidsclub minimaal 4 of zelfs de maximale score van 5 sterren uit. Niet aan de Dacia Sandero en de Dacia Sandero Stepway. Die krijgen er maar twee, en dit is waarom.
- Flop - In deze provincie kunnen ze voor geen meter parkeren
Jullie - onze lezers - zijn hartstikke goed in parkeren, toch? Jullie rijden nooit parkeerschade, zelfs niet een krasje. Maar weet je waar ze absoluut niet kunnen parkeren? In Limburg! En Volvo-rijders zijn het ergst. Die butsen en deuken wat af tijdens het inparkeren.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.