Vaarwel, Ford Mondeo! Het was leuk je gekend te hebben ...
Hoe de populariteit van het d-segment aan het instorten is, kun je zien aan de verkoopcijfers. Vorig jaar verkocht Ford niet meer dan 540 Mondeo's, terwijl dat er in 1996 nog 15.000 (!) waren. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat de Ford Mondeo geen lang leven meer beschoren is. Begin 2022 stopt Ford met de productie ervan.
De Ford Mondeo werd in 1993 geïntroduceerd als 'wereldauto'. Hij verving in Europa de Ford Sierra, in Noord-Amerika de Ford Tempo en in Azië en Australië de Ford Telstar. De eerste generatie Mondeo - leverbaar als sedan, liftback en stationwagon - was qua uiterlijk erg saai, maar kreeg in 1996 een opzienbarende facelift: met een ovale grille en enorme koplampen en achterlichten. In de Verenigde Staten ging de Mondeo door het leven als Ford Contour en Mercury Mystique.
Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Tweede Ford Mondeo was geen wereldauto meer
De tweede generatie werd in 2000 gepresenteerd, was een stuk groter dan zijn voorganger, en kon wederom worden besteld als sedan, liftback en stationwagon. Een echte wereldauto was de Mondeo niet meer, want in Noord-Amerika koos Ford voor een ander model in de mid-size-klasse: de Ford Fusion. Het sportieve topmodel van de Mondeo-reeks was de ST220, met een 226 pk sterke 3,0-liter V6 aan boord. Van 0 naar 100 km/h ging in 7,4 seconden. De topsnelheid van de ST220 was 250 km/h.
Ster in de James Bond-film Casino Royale
Ford maakte de derde generatie Mondeo wéér groter. Hij stond op het platform van de Ford Iosis-concept car uit 2005. Maanden voor de onthulling van de Mondeo schitterde het model al in de James Bond-film Casino Royale. Wederom werd de Mondeo niet in Noord-Amerika verkocht. Daar hadden ze nog steeds de Fusion.
Ford gaat zich richten op suv's en crossovers
Met de tweede generatie daarvan (2012 - 2020) deelt de huidige Ford Mondeo een groot deel van zijn techniek. Ford stopt met het model omdat de populariteit van suv's en crossovers nog steeds groeit. In de Verenigde Staten heeft Ford al eerder besloten zich vooral daar op te richten. Vorig jaar bestonden de Europese Ford-verkopen voor 39 procent uit suv's en crossovers. Bovendien wil Ford zich gaan richten op elektrificatie. In 2026 moet het leveringsprogramma alleen nog bestaan uit volledig elektrische auto's en plug-in hybrides.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.