Kia EV6: Wordt dit het volgende elektrische succesnummer van Kia?

Kia EV6: Wordt dit het volgende elektrische succesnummer van Kia?

We schrijven 'volgende elektrische succesnummer', want Kia doet het op de stekkermarkt al uitzonderlijk goed met de bestaande Kia e-Niro. Deze Kia EV6 komt boven de Niro te staan en is onderhuids verregaand verwant aan de revolutionaire Hyundai Ioniq 5. 

De Kia EV6 deelt zijn E-GMP-platform met de Hyundai Ioniq 5. Hij zal de eerste auto worden met Kia's nieuwe designtaal. De bekende Tiger Nose zien we op de EV6 niet meer terug. Het geknepen front - met simpelweg een streep als 'grille' en twee driehoekige koplampen - noemt Kia nu de Digital Tiger Face.

Kia EV6: Wordt dit het volgende elektrische succesnummer van Kia?
Kia EV6: Wordt dit het volgende elektrische succesnummer van Kia?

Bijzonder vormgegeven achterlichten

Wij vinden de Kia EV6 minder fraai dat de Hyundai Ioniq 5, maar uitgesproken is het model zeker: met een Suzuki Swift-achtige c-stijl en bijzonder vormgegeven achterlichten, die vanuit de wielkasten om de kofferklep krullen. De weinig creatieve typeaanduiding 'EV met een cijfer' gaan we terugzien op alle toekomstige elektrische auto's van Kia.

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Kia EV6 met Hyundai Ioniq 5-techniek

We gaan ervan uit dat de Kia EV6 zijn onderhuidse techniek deelt met de Hyundai Ioniq 5 en dat belooft veel goeds, vooral op het gebied van laadsnelheid. Het systeemvoltage van de Ioniq 5 ligt op 800 volt, waarmee hij een laadsnelheid kan bereiken van 220 kW. Ter vergelijking: de Volkswagen ID.4 komt tot 125 kW en de Nissan Ariya tot 130 kW. Aan de juiste laadpaal is de Ioniq 5 al na 18 minuten weer bijna vol.

Kia EV6: Wordt dit het volgende elektrische succesnummer van Kia?
Kia EV6: Wordt dit het volgende elektrische succesnummer van Kia?
Kia EV6: Wordt dit het volgende elektrische succesnummer van Kia?

Elektrische actieradius tot 500 kilometer

Het E-GMP-platform van Hyundai lijkt als twee druppels water op het MEB-platform dat Volkswagen gebruikt voor de ID-modellen. Een accupakket in de vorm van een tafelblad ligt tussen de voor- en achterwielen en er is plaats voor één of twee elektromotoren (achterwielaandrijving of 4WD). Je kunt kiezen uit twee batterijen: 58 kWh (actieradius: ca. 400 km) en 72,6 kWh (ca. 500 km). 

Met één of twee elektromotoren

De goedkoopste versie van de Ioniq 5 heeft één motor, is 170 pk en 350 Nm sterk, gaat van 0 naar 100 in 8,5 seconden en heeft een batterij van 58 kWh. Het topmodel met de grote accu, twee elektromotoren en vierwielaandrijving levert circa 300 pk en exact 605 Nm en klaart de sprint naar 100 km/h in slechts 5,2 seconden. De topsnelheid van elke Ioniq 5 is begrensd op 185 km/h.

Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties