Komt de gekste Volkswagen Polo ooit terug?
De Polo Harlekin was ruim 25 jaar geleden niet gepland als productiemodel, maar op veler verzoek kwam-ie er toch. De Nederlandse Volkswagen-importeur brengt nu een eenmalig eerbetoon aan de oude clown. Maar wie weet wat er gebeurt als er genoeg belangstellenden zijn voor een reïncarnatie van de vierkleurige Polo ...
De Polo Harlekin veranderde in 1995 van een ludiek, veelkleurig reclame-instrument in de gekste Polo die Volkswagen ooit bouwde. Hij was gebaseerd op de derde generatie van de Volkswagen Polo, met de interne typebenaming 6N. Het was de eerste Volkswagen Polo die je als vijfdeurs kon bestellen. Ook bijzonder was destijds het blokkendoosprincipe dat Volkswagen bij de Polo hanteerde. Dit bestond uit vier overzichtelijke bouwstenen: aandrijving, uitrusting, opties en kleur. Hierdoor kon de klant op een overzichtelijke manier zijn eigen favioriete Polo samenstellen.
Blokkendoosprincipe Polo 6N
Om het blokkendoosprincipe te visualiseren, verzon
Volkswagen een bijbehorende kleurencode. Daarbij stond blauw voor de
aandrijflijn, geel voor de uitrusting, rood voor de opties en mintgroen
voor de leverbare lakkleuren. Om het blokkendoosprincipe - oftewel het Baukastensystem
- onder de aandacht te brengen, bouwde Volkswagen 20 Polo's waarbij al
deze kleuren in de carrosserie terugkwamen. Ze werden als blikvanger
opgesteld bij grote dealers en ingezet voor marketingactiviteiten.
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
Polo Harlekin in productie
Een
heleboel consumenten vonden de vierkleurige Polo's zo leuk, dat ze bij
de dealer informeerden of ze er eentje konden bestellen. Volkswagen ging overstag en besloot in 1995 om er duizend stuks te gaan bouwen. Vanwege
het jolige uiterlijk werd de auto omgedoopt tot Polo Harlekin, naar
het bonte kostuum dat een traditionele harlekijk droeg.
Tijdens de
productie werden de carrosseriepanelen van één en dezelfde auto niet
allemaal apart gespoten. Voor elke Polo Harlekin bouwde Volkswagen vier
normale Polo’s in de kleuren blauw, rood, geel en mintgroen. Vervolgens
werden de motorkap, achterklep, portieren, bumpers en spiegels volgens
een vast patroon uitgewisseld.
Hoeveel Polo's Harlekin zijn er gebouwd?
De officiële basiskleur van een Polo Harlekin is die van het dak, de dorpels en in de motorruimte. Maar welke kleurencombi je als klant precies kreeg, bleef een verrassing tot de dag van de aflevering. De duizend eerste Polo's Harlekin vlogen als warme Kaiserbrötchen over de toonbank, waarna Volkswagen besloot er nog even mee door te gaan. In totaal zijn er ruim 3800 Polo's Harlekin geproduceerd. In Nederland is de Polo Harlekin nooit officieel geïmporteerd. Toch zijn er via privé-import diverse Harlekins naar ons land gekomen, en er bestaan ook neppers: gewone Polo's die door een hobbyist in vier verschillende kleuren zijn gespoten.
Modern eerbetoon aan Polo Harlekin
Als eerbetoon aan de originele Polo Harlekin heeft de Nederlandse Volkswagen-importeur één exemplaar van de huidige Polo als Harlekin vermomd. In 2020 was de Volkswagen Polo één van de bestverkochte auto's van Nederland - bijna 9000 gingen er over de dealerdrempel. En wie weet wat er mogelijk is als er komend jaar genoeg mensen bij de dealer aankloppen voor een nieuwe Harlekin. Er is vast wel een car wrapper die hier zijn energie in wil steken!
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.