Lada Niva na vierenveertig jaar eindelijk in het nieuw!
Na het verscheiden van de oorspronkelijke Land Rover Defender in 2016, is de Lada Niva de oudste overgebleven terreinwagen op de markt. De kleine Russische terreinreus is al sinds 1977 zo goed als ongewijzigd op de markt. Maar er komt een nieuwe. En die gaat er ongeveer zo uitzien.
Bestaat Lada nog? Jazeker, het Russische merk is springlevend en heeft in zijn thuisland een marktaandeel van ongeveer 20 procent. Lada is sinds enige tijd eigendom van Renault en hoort nu bij de business unit Dacia-Lada. In de komende vier jaar introduceert de fabrikant vier nieuwe modellen, waarvan de Niva een is.
Nieuwe Lada Niva in 2024 op de markt
Het is nog even wachten op de Lada Niva, want hij komt pas in 2024. En dan gaat hij een beetje op het studiemodel op bijgaande foto lijken. De overeenkomsten met de oer-Niva zijn meteen duidelijk, vooral als je naar de afgeronde koplampen, de simpele zwarte grille en de daarboven liggende richtingaanwijzers kijkt.
Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!
'Niva' betekent 'veld' in het Russisch
De Lada Niva - 'niva' is Russisch voor 'veld' - was in 1977 de eerste hardcore terreinwagen met een monocoque chassis en schroefveren voor. Andere serieuze 4x4's maakten nog gebruik van een ladderchassis en een aparte carrosserie. Lada ontwierp het terreinwagentje voor gebruik door boeren in het uitgestrekte achterland van Rusland.
Groupe Renault nam in 2016 Avtovaz over
Groupe Renault is sinds 2016 eigenaar van de moedermaatschappij van Lada: Avtovaz. Ruim acht jaar daarvoor kocht de Renault al 25 procent van de Avtovaz-aandelen. Moderne Lada's maken dan ook gebruik van Renault-techniek. De Lada X-Ray is bijvoorbeeld een vorige generatie Dacia Duster.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.