Autoverkopen 2020: Renault krijgt wereldwijd zware klap door corona
De uitbraak van het coronavirus heeft een grote invloed (gehad) op de verkoop van nieuwe auto's. In Nederland daalde de markt met 20 procent, wereldwijd gingen de verkopen met zo'n 14 procent onderuit. Groupe Renault deed het slechter. In 2020 zag het Franse concern zijn afzet met 21,3 procent inzakken tot net geen 3 miljoen auto's.
Renault zegt veel last te hebben van de Covid-pandemie. Het bedrijf is grotendeels afhankelijk van landen die in het tweede kwartaal in een harde lockdown gingen. In het laatste kwartaal van 2020 speelde vooral de krimpende Franse markt Renault parten. Daarbij zegt de fabrikant steeds meer in te zetten op winstgevendheid in plaats van verkoopaantallen.
In Europa deed Renault het nog slechter
Als we alleen naar Europa kijken, dan deed Renault het nog slechter. De verkopen hier doken 25,8 procent in de min, op een totale markt die met 23,8 procent daalde. Lichtpuntje voor Renault: het bedrijf is (vooralsnog) marktleider in het elektrische segment, met 115.888 verkochte EV's in 2020 (plus 101 procent).
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
Renault Zoe krijgt gezelschap van Dacia Spring
Renault is daarbij erg afhankelijk van de Zoe, die 100.657 keer werd verkocht. Al komt er dit jaar versterking in de vorm van de Renault Twingo Electric en Dacia Spring. Van die laatste verwacht Renault veel, want de Dacia Spring moet de goedkoopste (lees: minst dure) elektrische auto op de markt worden.
Dacia deed het nog veel slechter dan Renault
Dacia kan wel een succesje gebruiken, want de verkopen van het Roemeense zustermerk van Renault tuimelden met maar liefst 31,7 procent omlaag naar 385.674 voertuigen. Mogelijk speelde ook een rol dat de Dacia Sandero en Sandero Stepway eind 2020 werden vervangen door een nieuwe generatie.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.