Led-koplampen kapot? Dat gaat je dan 3000 euro kosten!
Veel moderne auto's zijn uitgerust met led-verlichting. Die zou in principe vijftien jaar moeten meegaan, maar als de koplampen of achterlichten wél eerder kapotgaan, ben je behoorlijk in de aap gelogeerd. Repareren kan namelijk niet en vervangen kost meer dan 3000 euro.
Lichttechnologie ontwikkelt zich razendsnel. Oudere auto's hebben halogeenlampen of xenonverlichting in de koplampunits zitten, tegenwoordig is led de standaard. Led-koplampen geven veel meer licht, waardoor zowel de zichtbaarheid van een auto als het overzicht voor de bestuurder beter wordt. Bovendien gaan ledjes erg lang mee. Een led-unit zou vijftien jaar lang zonder problemen moeten kunnen functioneren.
Led-lampen vervangen, want repareren kan niet
In Nederland is de gemiddelde leeftijd van personenauto's bijna 11 jaar, dus wordt het vervangen van led-koplampen en -achterlichten bij gebruikte auto's pas over een aantal jaren een probleem. Maar een led-unit kan natuurlijk ook eerder stukgaan. En dan moet hij worden vervangen. Repareren kan namelijk niet.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Matrix-led-systeem kost zo meer dan 3000 euro
En volgens de ADAC - de Duitse ANWB - is het ook niet toegestaan. Led-lampen mogen alleen worden gerepareerd als dit in de typegoedkeuring van de lamp is aangegeven. Maar sowieso zijn de meeste led-units gewoon niet bedoeld voor reparaties. Ze moeten worden vervangen. En dat kost je al snel een paar duizend euro. Voor een hoogwaardig matrix-led-systeem moet je zo meer dan 3000 euro uittrekken.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.