ANWB: 'Elektrische auto is even duur in gebruik als brandstofauto'
Een elektrische auto kost je gemiddeld 57 cent per kilometer, zo blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2020 van de ANWB. Bij een benzine-auto is dat gemiddeld 56,4 cent per kilometer. Voorlopig is elektrisch rijden dus zeker nog niet goedkoper dan rijden op benzine.
Het probleem voor de elektrische auto is de hoge aanschafprijs. Die ligt nu gemiddeld nog op 36.000 euro. Het hangt een beetje van het segment af, maar zo door de bank genomen ligt het prijsverschil met een vergelijkbare benzine-auto tussen de 8000 en 12.000 euro. In het nadeel van de EV dus.
Veel Nederlanders willen wel een elektrische auto
En toch heeft 40 procent van de Nederlandse consumenten interesse in een elektrische auto. Zo'n 26 procent overweegt zelfs binnen nu en vijf jaar een EV te kopen. Als belangrijkste redenen worden genoemd: het milieu (60 procent), nooit meer tanken (32 procent), voordelig in gebruik (31 procent) en voorbereid op de toekomst (27 procent).
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
Redenen om geen elektrische auto te kopen
Maar er zijn natuurlijk ook redenen om geen elektrische auto te kopen. De helft van de consumenten vindt de prijs simpelweg momenteel te hoog. Daarbij ziet 30 procent de beperkte actieradius niet zitten, denkt 27 procent dat er te weinig laadpalen zijn en wil 27 procent zijn huidige auto nog niet kwijt.
Groei aantal laadpalen stagneert enigszins
Er zijn nu zo'n 145.000 elektrische auto's in Nederland. Dat lijkt veel, maar dat is het in vergelijking met het totale wagenpark (8,7 miljoen personenauto's) natuurlijk niet. Overigens valt op dat de groei van het aantal laadpalen uit de pas loopt met de groei van het aantal EV's. Er komen veel meer elektrische auto's bij dan openbare laadpalen (op het moment ruim 58.000).
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.