Wat betekent het Alfa Romeo-logo? Eet die slang echt dat mannetje op?
Mooi logo, dat van Alfa Romeo. Maar heb je er wel eens goed naar gekeken? Er staat een mannetje op. Dat met zijn armen zwaait, terwijl hij door een slang wordt opgegeten.
Maar dat rode dingetje uit de bek van de slang is toch een tong? Of misschien een zwaard? Nee, het is echt een mannetje dat meedogenloos wordt opgevreten. De rechterkant van het Alfa Romeo-logo is het symbool van de invloedrijke Visconti-familie uit het Milaan van de elfde eeuw. Waar het beeld van de slang – de ‘Biscione’ – oorspronkelijk vandaan komt, is niet precies bekend.
De legende gaat dat Ottone Visconti (1207 - 1295) – ridder, aartsbisschop van Milaan en grondlegger van de Visconti-dynastie – tijdens de kruistochten een nobele Saraceense ridder versloeg, waarna hij het symbool op diens schild overnam. De mensfiguur in de bek van de slang wordt vaak omschreven als een kind of als een Moslim-man (een Moor of een Ottomaan).
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Alfa Romeo geeft zelf andere uitleg
Het is dan ook niet gek dat Alfa Romeo zelf een andere uitleg geeft aan de rechterkant van zijn logo. Volgens het merk wordt de persoon niet opgegeten, maar komt hij juist uit de slang: als een nieuw mens. De slang zelf staat ook voor vernieuwing, aldus Alfa Romeo, want het dier werpt regelmatig zijn huid af.
In het begin had Alfa nog geen Romeo
Dan door naar de linkerkant van het Alfa Romeo-beeldmerk, dat simpelweg het wapen van Milaan laat zien. Het is de stad waar Anonima Lombarda Fabbrica Automobili in 1910 werd opgericht. Alfa inderdaad, want Romeo kwam er pas in 1915 bij, toen zakenman Nicola Romeo (1876 - 1938) het bedrijf overnam.
Het Alfa Romeo-embleem stamt al van voor die tijd en werd ontworpen voor de A.L.F.A 24 HP, de allereerste auto van het merk. Tot 1915 stond er alleen ‘Alfa’ boven in de blauwe rand, pas in 1972 werd het woord ‘Milano’ verwijderd. In dat jaar ging de Alfasud-fabriek in Napels open. Ter ere van het eerste GP-kampioenschap van Alfa Romeo zat er van 1925 tot 1980 een zilverkleurige krans om het logo.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.