Top 7: Van deze Skoda's wist jij het bestaan niet
Skoda viert dit jaar zijn 125-jarig bestaan. Het is kerstmis 1895 als Skoda-oprichters Laurin en Klement in een kleine reparatiewerkplaats in Mladá Boleslav (Tsjechië) aan hun eerste fiets bouwen. Niet veel later volgt een racefiets, en dan een motorfiets, om vervolgens uit te komen bij hun eerste automobiel … Hier zijn zeven spannende Skoda's, die jij waarschijnlijk niet kent.
Skoda Type 998 'Agromobil' (1962)
Pssst, het bestaan van deze Skoda was drie jaar lang geheim. De hoekige terreinwagen die je op de foto ziet hotseknotsen, stamt uit 1962 en is bedoeld als handig voertuig voor boeren en boswachters. Maar het Tsjechoslowaakse leger heeft interesse en slaat aan het testen met tien van de dertien prototypen. Het beoordeelt zijn terreinkwaliteiten als 'goed', maar daar blijft het bij. De mega-order blijft uit. Al die tijd weet het grote publiek niet van het bestaan van de Agromobil af. Dat verandert in 1965, als een anti-oorlogsfilm uitkomt waarin 'de slechteriken' in Agromobils rijden.
Postkoets voor Montenegro (1908)
Begin vorige eeuw zoekt het bergachtige land Montenegro een voertuig dat pakketten en passagiers langs verschillende postroutes kan vervoeren. De wegen zijn steil en de bochten scherp. Skoda-oprichters Laurin en Klement maken een frame met een korte wielbasis en smalle spoorbreedtes voor maximale wendbaarheid. Ook gaan ze de hoogte in: de bestuurdersstoel komt boven de motor, er is een passagiersgedeelte voor vijf personen en ze zetten een postkast van 1300 liter achterop. Het gevaarte is bijna drie meter hoog, maar gelukkig zijn er geen lage tunnels op de postroutes. Fun fact: Prins Nikola I is zo content met de moderne postkoets, dat hij de chauffeurs zilveren medailles opspeldt.
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Skoda Felicia Fun (1995)
Nadat Skoda in 1991 wordt overgenomen door de Volkswagen-groep, zijn de ontwerpers in een vrolijke bui. Ze geven de pick-up-versie van de Felicia een knalgele carrosserie en stoere bumpers. Om er de ultieme vrijetijdsauto van te maken, voorzien ze de Felicia Fun van twee extra stoelen. Die komen tevoorschijn zodra je de achterwand van de cabine naar achteren klapt. Hebben ze ook een dak? Nee. Binnen Skoda staat dit klapmechaniek bekend als de 'party trick'. In vijf jaar tijd worden 4016 exemplaren gebouwd en tegenwoordig zijn de Skoda-verzamelaars er verzot op. Wij ook, trouwens.
Skoda Sport (1950)
In 1950 komt het raceteam van Skoda achter het IJzeren Gordijn vandaan om deel te nemen aan de 24 Uur van Le Mans. Hun wapen is de Skoda Sport: een 50 pk sterke sportwagen met een aluminium body met daaronder veelal standaard onderdelen. Alleen de remmen en de versnellingsbak worden aangepast voor de loodzware 24-uursrace. De race zelf verloopt geweldig, totdat een borgveer van de zuigerpen breekt en de motor kapot gaat. Door het politieke klimaat komt er het jaar daarop geen revanche. Jammer, want in 1951 doet de Porsche 356 mee en zijn rondetijden zijn langzamer dan die van de Skoda Sport.
Skoda Superb (1934)
De moderne Skoda Superb komt veelvuldig in beeld als je googelt op 'beenruimte achterin'. De naam Superb stamt uit 1934 en werd bedacht voor Skoda's destijds gloednieuwe vlaggenschip. Superb is afgeleid van ‘superbus’, het Latijnse woord voor ‘trots’ of ‘magnifiek’. De auto in kwestie is de zescilinder Skoda 640 Superb: een ruim vijf meter lange luxewagen waarbij een scheidingswand van rozenhout privacy geeft aan de vooraanstaande passagiers op de achterbank. Ze luisteren naar de ingebouwde radio met zes elektronenbuizen. We zijn te jong om te weten of zes elektronenbuizen veel of weinig is …
L&K Voiturette A (1905)
Skoda's autogeschiedenis begint met de Laurin & Klement Voiturette A. Hij wordt in 1905 gepresenteerd, heeft een 1,0-liter tweecilindermotor met 7 pk en haalt duizelingwekkende snelheden tot 40 km/h. Je geeft gas met een zwengel midden op het stuur, de koppeling en de remmen bedien je wel gewoon met pedalen. Koplampen ontbreken, maar daar is een goede reden voor: die zijn begin twintigste eeuw niet wettelijk voorgeschreven. Tegen een bescheiden meerprijs kun je koperen carbidlampen bijbestellen.
Skoda 130 RS (1975)
Eind jaren zeventig en begin jaren tachtig gooit Skoda hoge ogen met de 130 RS. Het absolute hoogtepunt is de dubbele overwinning tijdens de Rally van Monte Carlo in 1977. Hij komt in actie in de klasse tot 1300 cc. De compacte viercilindermotor ligt achterin de race-coupé en schopt het tot 135 pk. In combinatie met een leeggewicht van slechts 720 kilo, bereikt de Skoda 130 RS snelheden tot 220 km/h. Op (rally)circuits presteert de RS zo goed, dat hij de bijnaam ‘de Porsche van het Oosten’ krijgt. Skoda bouwt in zes jaar tijd 200 exemplaren.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.