Waarom Volvo auto's van 30 meter hoogte naar beneden laat vallen?
Volvo heeft een reputatie voor veiligheid. Maar wat het Zweedse merk nu toch doet? Het laat gloednieuwe auto's met een kraan optakelen en vanaf 30 meter naar beneden kletteren. En dat meerdere keren achter elkaar.
Op die manier probeert Volvo niet te testen hoe veilig zijn auto's zijn, want daar zijn de reguliere botsproeven voor. Deze extreme test wordt gebruikt om hulpverleners te leren hoe ze na een zwaar ongeval zo snel mogelijk bij de inzittenden kunnen komen. En alleen door een auto van 30 meter te laten vallen is de enorme schade van een zwaar ongeval te simuleren.
Botsproef kan extreem ongeluk niet nabootsen
Bij een gewone botsproef is niet na te bootsen wat er gebeurt als een auto met extreme hoge snelheid (bijvoorbeeld op de snelweg) op een langzaam rijdend of zelfs stilstaand object botst. Om die verschrikkelijke schade te creëren moest Volvo dus naar een andere methode zoeken.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Wrak leren opensnijden met 'jaws of life'
Na een zwaar auto-ongeluk telt iedere seconde, dus trainen hulpverleners hoe ze zo snel mogelijk een wrak open kunnen breken. Daar gebruiken ze de 'jaws of life' voor; een enorm sterke hydraulische schaar die redelijk eenvoudig door aluminium, plaatstaal, rubber en andere automaterialen kan snijden.
Hulpverleners trainden eerst met auto's van de sloop
Slachtoffers met ernstige verwondingen moeten binnen een uur uit een wrak zijn verwijderd en naar het ziekenhuis zijn gebracht. Anders is de kans dat ze het overleden niet groot. Voorheen trainden hulpverleners vaak met auto's van de sloop, maar die zijn vaak al jaren oud en niet meer representatief voor de huidige modellen. Daarom heeft Volvo deze oplossing bedacht.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.