Waarom hardrijders en verkeershufters nog meer moeten opletten

Waarom hardrijders en verkeershufters nog meer moeten opletten

Binnen twee jaar rijden er vijftig tot honderd onopvallende radarauto's van de politie rond om hardrijders en verkeershufters te betrappen. Volgens Egbert-Jan van Hasselt, projectleider Infrastructuur van de Nationale Politie, is hiertoe besloten na een succesvolle proef.

Van Hasselt is het wangedrag van veel verkeersdeelnemers meer dan beu: "Er vallen nog veel te veel doden door snelheidsduivels en andere verkeershufters."

Waarom hardrijders en verkeershufters nog meer moeten opletten

Nieuwe radarauto meet in twee richtingen

Het nieuwe wapen tegen notoire hardrijders en verkeershufters is een nieuw type radarauto die de snelheid van de verkeersdeelnemers in beide rijrichtingen kan meten. Van overtreders worden de kentekens gefotografeerd, waarna ze een beschikking van het CJIB op te mat tegemoet kunnen zien. In de meeste gevallen zullen ze niet staande worden gehouden.

Actie
De vernieuwde Volkswagen ID.3
De vernieuwde Volkswagen ID.3

Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!

Waarom hardrijders en verkeershufters nog meer moeten opletten

Vooral op provinciale wegen

Volgens Van Hasselt zullen de auto's met name op provinciale wegen worden ingezet, omdat daar naar verhouding de meeste ernstige ongevallen plaatsvinden. Vanwege de nog altijd hoge aantallen doden en ernstig gewonden in het verkeer, acht Van Hasselt de tijd rijp voor een nieuw offensief: "Het lijkt alsof sommige automobilisten zich onaantastbaar voelen en geen ruimte aan andere weggebruikers willen geven", zegt hij in De Telegraaf.

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties