De Mercedes SL komt terug. En hoe!

De Mercedes SL blijft. En hoe!

Bij de Mercedes SL was de oorsprong van het concept een tikje verwaterd. Tenminste, als je bedenkt dat de SL staat voor 'Sport Leicht'. Of 'Super Leicht', daar lopen de meningen over uiteen. De laatste SL 400 woog bijvoorbeeld zo'n 1650 kilo. Een tijdje was onduidelijk of Mercedes de vorige SL zou vervangen. Het antwoord is 'ja', bovendien belooft Mercedes dat het de sportiefste SL sinds tijden wordt.

De kogel is officieel door de kerk, de SL gaat de sanering van het Mercedes-modellenprogramma overleven. Sterker nog, Mercedes geeft zelf aan dat het al bezig is om de gloednieuwe SL op de openbare weg aan de tand te voelen. Tegelijkertijd is bekendgemaakt dat AMG, de sportieve tak van de Mercedes-familie, de volledige ontwikkeling van de nieuwe SL in handen heeft. Mercedes wil met de SL terug naar de roots van de eerste 300 SL uit 1952. Ook beweren de Dutsers dat het nieuwe model een 'herinterpretatie van de klassieke roadster' wordt.

De Mercedes SL blijft. En hoe!
De Mercedes SL blijft. En hoe!

Wordt de SL lichter en kleiner?

Dat zijn grote woorden, en we zijn benieuwd wat Mercedes-AMG allemaal uit de kast haalt om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Het is nog speculatie, maar we hebben de indruk dat de nieuwe generatie SL kleiner wordt dan het vorige model. Gezien de verdwijning van de SLC, is daar binnen het modellenprogramma ook de ruimte voor. En snijden in de centimeters levert doorgaans tevens minder kilo's op. Wie een grote snelle Mercedes-coupé of -roadster wil, kan nog terecht bij de Mercedes-AMG GT.

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

AMG-adel verplicht

En wat zou er op motorengebied gebeuren bij de nieuwe SL? Nog altijd dikke achtcilinders met turbo, of toveren de ingenieurs uit Affalterbach iets geheel nieuws - en lichters - uit de hoge hoed? Wat de nieuwe SL ook onder de kap krijgt, het AMG-logo staat er borg voor dat er een flinke schep vermogen klaarligt. Adel verplicht, nietwaar? Wordt vervolgd!

De Mercedes SL blijft. En hoe!
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

De Mercedes SL blijft. En hoe!
De Mercedes SL blijft. En hoe!
De Mercedes SL blijft. En hoe!
De Mercedes SL blijft. En hoe!
De Mercedes SL blijft. En hoe!
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties