Coronaverlies: Renault heeft nog nooit zo diep in het rood gestaan
Eerder deze week berichtten we over Aston Martin, dat in het eerste half jaar een verlies van 250 miljoen euro heeft gedraaid. Maar dat is peanuts in vergelijking met de rode cijfers die Renault heeft geschreven. De Franse autogigant heeft in de eerste zes maanden van 2020 meer dan 7 miljard euro verloren.
Renault Groupe beslaat de merken Renault, Alpina, Dacia en Avtovaz (Lada). In de eerste zes maanden van dit jaar hebben die vier merken 1,26 miljoen auto's verkocht. Dat is 34,9 procent minder dan in dezelfde periode in 2019. De omzet daalde met 34,3 procent tot 18,4 miljard euro. Het verlies als gevolg van de coronacrisis schat Renault op zo'n 1,8 miljard euro. Dat het totale verlies uiteindelijk 7,3 miljard euro bedroeg, komt door een "negatieve bijdrage van 4,8 miljard euro van alliantiepartner Nissan", aldus Renault.
Begin 2021 presenteert Renault reorganisatieplan
De Franse fabrikant heeft sinds kort een nieuwe directeur: voormalig Seat-baas Luca de Meo. In een gesprek met investeerders kondigde hij aan dat hij begin 2021 een uitgebreid reorganisatieplan zal presenteren. Tot die tijd slaat Renault flink aan het bezuinigen. Dit jaar moet er voor 600 miljoen op kosten worden bespaard. Een lichtpuntje voor Renault zijn de autoverkopen, die sinds juni weer wat aantrekken.
Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Reorganisatie Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie
Eerder kondigde de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie de arrestatie van topman Carlos Ghosn in Japan. Hij wordt verdacht van financiële wanpraktijken en werd maandenlang vastgehouden. Eind 2019 wist hij te ontsnappen naar Libanon.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.