Fiat Chrysler en Groupe PSA gaan samen verder als Stellantis
Fiat Chrysler Automobiles en Groupe PSA gaan fuseren (als de Europese Unie tenminste geen roet in het eten gooit). Je zou verwachten dat de nieuwe naam van het fusiebedrijf een combinatie als Fiat Chrysler PSA wordt, maar nee … de marketingafdeling heeft iets heel anders bedacht. Maak kennis met Stellantis.
Klinkt als een zorgverzekeraar, of een medicijn tegen psoriasis, maar er zit uiteraard een (gezochte) betekenis achter. 'Stello' is Latijn en betekent zoiets als 'verlichten met sterren'. De Latijnse oorsprong van de naam "brengt een ode aan de rijke historie van [Fiat Chrysler en Groupe PSA]", aldus het begeleidende persbericht, "terwijl de link met astronomie de geest van optimisme, energie en vernieuwing …"
Nieuwe naam geldt alleen voor de groep
Enfin, daar kappen we de zin af, want er volgt meer van dat soort nietszeggende bedrijventaal. Fiat Chrysler en Groupe PSA … pardon … Stellantis haast zich te zeggen dat de nieuwe naam alleen op het fusiebedrijf wordt geplakt. Aan de merken die onder de groep vallen - Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram en Vauxhall - verandert niets.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.
Op drie na grootste autofabrikant
De fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles en Groupe PSA creëert de op drie na grootste autofabrikant ter wereld, na Renault-Nissan-Mitsubishi, Toyota en Volkswagen. PSA-topman Carlos Tavares wordt directeur van het nieuwe bedrijf. Hij staat aan het hoofd van de raad van bestuur met daarin vijf vertegenwoordigers van Fiat Chrysler en vijf vertegenwoordigers van PSA.
Krimpend, verouderd modellengamma
Voor Fiat Chrysler zijn de voordelen groot. Het concern heeft te maken met een krimpend, verouderd modellengamma en krijgt nu toegang tot moderne PSA-techniek. Op zijn beurt krijgt PSA – dat heel erg op Europa is gericht – via Fiat Chrysler toegang tot de Noord-Amerikaanse markt. Peugeot heeft een paar jaar geleden aangegeven terug te willen keren naar de Verenigde Staten.
Europese Unie doet onderzoek naar fusie
De Europese Unie doet echter onderzoek naar de fusie. Want de bestelwagens die Fiat Chrysler en PSA al decennialang samen bouwen (via de joint venture Sevel), komen straks onder één onderneming te vallen. En daarmee krijgt het fusiebedrijf een marktaandeel van 34 procent op de Europese bedrijfswagenmarkt. De EU vindt dat te veel.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.