Fiat Chrysler en Groupe PSA gaan samen verder als Stellantis

Fiat Chrysler en Groupe PSA gaan samen verder als Stellantis

Fiat Chrysler Automobiles en Groupe PSA gaan fuseren (als de Europese Unie tenminste geen roet in het eten gooit). Je zou verwachten dat de nieuwe naam van het fusiebedrijf een combinatie als Fiat Chrysler PSA wordt, maar nee … de marketingafdeling heeft iets heel anders bedacht. Maak kennis met Stellantis.

Klinkt als een zorgverzekeraar, of een medicijn tegen psoriasis, maar er zit uiteraard een (gezochte) betekenis achter. 'Stello' is Latijn en betekent zoiets als 'verlichten met sterren'. De Latijnse oorsprong van de naam "brengt een ode aan de rijke historie van [Fiat Chrysler en Groupe PSA]", aldus het begeleidende persbericht, "terwijl de link met astronomie de geest van optimisme, energie en vernieuwing …"

Nieuwe naam geldt alleen voor de groep

Enfin, daar kappen we de zin af, want er volgt meer van dat soort nietszeggende bedrijventaal. Fiat Chrysler en Groupe PSA … pardon … Stellantis haast zich te zeggen dat de nieuwe naam alleen op het fusiebedrijf wordt geplakt. Aan de merken die onder de groep vallen - Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram en Vauxhall - verandert niets.

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Op drie na grootste autofabrikant

De fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles en Groupe PSA creëert de op drie na grootste autofabrikant ter wereld, na Renault-Nissan-Mitsubishi, Toyota en Volkswagen. PSA-topman Carlos Tavares wordt directeur van het nieuwe bedrijf. Hij staat aan het hoofd van de raad van bestuur met daarin vijf vertegenwoordigers van Fiat Chrysler en vijf vertegenwoordigers van PSA.

Krimpend, verouderd modellengamma

Voor Fiat Chrysler zijn de voordelen groot. Het concern heeft te maken met een krimpend, verouderd modellengamma en krijgt nu toegang tot moderne PSA-techniek. Op zijn beurt krijgt PSA – dat heel erg op Europa is gericht – via Fiat Chrysler toegang tot de Noord-Amerikaanse markt. Peugeot heeft een paar jaar geleden aangegeven terug te willen keren naar de Verenigde Staten.

Europese Unie doet onderzoek naar fusie

De Europese Unie doet echter onderzoek naar de fusie. Want de bestelwagens die Fiat Chrysler en PSA al decennialang samen bouwen (via de joint venture Sevel), komen straks onder één onderneming te vallen. En daarmee krijgt het fusiebedrijf een marktaandeel van 34 procent op de Europese bedrijfswagenmarkt. De EU vindt dat te veel.

Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties