Is de Cupra El-Born de eerste elektrische hot hatchback?
Dit is de Seat El-Born, maar dan van Cupra. En dat schept verwachtingen. Immers, Cupra is het sportieve submerk van Seat. De Volkswagen ID.3 in een Spaans jasje wordt in het Duitse Zwickau gebouwd en komt volgend jaar op de markt.
In maart 2019 onthulde Seat zijn eigen variant van de volledig elektrische Volkswagen ID.3: de Seat El-Born. Officieel was de auto nog een concept car, maar hij zat al heel dicht bij het productiemodel. Het is interessant om de verschillen met de Cupra El-Born te zien. In de Seat hangt een 62-kWh batterij, die volledig opgeladen goed zou zijn voor een actieradius van maximaal 420 kilometer. De Cupra beschikt over een grotere 82-kWh accu (waarvan 77 kWh bruikbaar is) en haalt een bereik van liefst 500 kilometer.
Dezelfde motor als de Seat El-Born?
Het rare is dat Cupra - als sportmerk - niets meldt over het vermogen van de Cupra El-Born. Er is alleen bekend dat de hatchback in 2,9 seconden naar 50 km/h gaat (niet naar 100 km/h dus). De vorig jaar geïntroduceerde Seat El-Born heeft een elektromotor met 204 pk en doet de sprint naar 100 km/h in 7,5 seconden, dus we gaan ervan uit dat de Cupra dezelfde motor heeft.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.
Is de Cupra El-Born zoveel anders?
Sowieso geeft Cupra nog weinig prijs over de El-Born. We weten eigenlijk alleen dat hij een head-up display met augmented reality heeft en een adaptief sportonderstel. De vraag is nu vooral: in hoeverre wijkt de Cupra El-Born af van de Seat El-Born, qua prestaties, maar ook qua rijeigenschappen? Want zoals het er nu naar uitziet, zal het verschil niet wereldschokkend zijn. De Cupra El-Born wordt op dezelfde productielijn gebouwd als de Volkswagen ID.3.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.