Alpina is de D3 S aan zijn stand verplicht

Alpina is de D3 S aan zijn stand verplicht

Alpina - de BMW-veredelaar uit Buchloe - vond in 2000 de sportdiesel uit met de D10 Biturbo (BMW 5-serie E39). Sindsdien is er van de B3 en B5 ook een dieselvariant geweest. Deze Alpina D3 S is de nieuwste.

De twintig jaar oude D10 Biturbo maakte gebruik van de zes-in-lijn van de BMW 530d en perste daar 245 pk en 500 Nm uit. Inmiddels is de motortechniek zo ver gevorderd dat Alpina in de D3 S met gemak 350 pk en 730 Nm uit een soortgelijke krachtbron haalt. Het gaat om de zescilinder uit de BMW M340d, die in standaardspec 340 pk en 700 Nm levert.

Topsnelheid van 273 km/h

En waar de M340d het bij 250 km/h voor gezien houdt, daar raast de D3 S door naar een topsnelheid van 273 km/h. De Touring is ietsje sneller buiten adem: bij 270 km/h. Op de sprint naar 100 km/h doen de M340d en D3 S niet voor elkaar onder. Beide doen er 4,6 seconden over (4,8 seconden voor de Touring).

Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Kenmerkende veelspaakswielen

Alpina levert de D3S met een achttrapsautomaat van ZF en Allrad-vierwielaandrijving; de vorige generatie D3 kon ook worden besteld met alleen achterwielaandrijving. Andere toevoegingen zijn een sperdifferentieel, Alpina Adaptive Sports Suspension en de kenmerkende veelspaakswielen (in 20 inch dit keer). Keramische remmen zijn een optie.

Gunstig brandstofverbruik

Het grote voordeel van de D3 S is natuurlijk zijn brandstofverbruik. De B3 - op benzine - is weliswaar sterker (462 pk en 700 Nm) en sneller (0-100 km/h in 3,8 seconden, top van 303 km/h), maar haalt met moeite 1 liter brandstof op 10 kilometer. In de D3S kun je eenzelfde prestatiepotentieel hebben, maar ook lachend bij de pomp staan. De diesel-Alpina heeft een gemiddeld verbruik van 1 op 15,8.

Alpina D5 S

Alpina heeft ook een dieselversie van de B5 in zijn leveringsprogramma staan: de D5 S. Die gebruikt in de basis dezelfde motor als de D3 S, maar dan met een vermogen van 388 pk en 800 Nm. Hij haalt een hogere topsnelheid (283 km/h) en is sneller op de sprint (4,4 seconden). Zijn verbruik zou op papier op 1 op 13,6 liggen.

Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Geniet van je auto én bespaar geld

Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.

Alpina is de D3 S aan zijn stand verplicht
Alpina is de D3 S aan zijn stand verplicht
Alpina is de D3 S aan zijn stand verplicht
Alpina is de D3 S aan zijn stand verplicht
Alpina is de D3 S aan zijn stand verplicht
Alpina is de D3 S aan zijn stand verplicht
Alpina is de D3 S aan zijn stand verplicht
Alpina is de D3 S aan zijn stand verplicht
Alpina is de D3 S aan zijn stand verplicht
Alpina is de D3 S aan zijn stand verplicht
Alpina is de D3 S aan zijn stand verplicht
Remco Slump
Door Remco Slump

Voormalig redacteur van Auto Review. Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties