Cadillac CT4-V en CT5-V Blackwing maken pk-tekort goed
Dat was even schrikken voor de liefhebbers. De Cadillac CT4-V en CT5-V hebben 'slechts' 330 en 365 pk. En dat terwijl hun voorgangers - de ATS-V en CTS-V - nog op respectievelijk 470 en 649 pk zaten. Er is dus ruimte voor nog sterkere modelvarianten: deze CT4-V en CT5-V Blackwing.
Hoe sterk ze zijn? Dat houdt Cadillac voor zich. Wel weten we dat de CT4-V Blackwing geen viercilinder turbomotor krijgt, zoals de CT4-V, maar een twinturbo V6. De CT5-V Blackwing ruilt op zijn beurt de twinturbo zespitter van de CT5-V in voor een V8 met supercharger. Beide Blackwing-modellen kunnen worden besteld met een handbak. Standaard zullen ze zijn uitgerust met een tientraps automaat. Volgens Cadillac worden beide Blackwings slechts in beperkte oplage gebouwd.
Cadillac V Series
Cadillac begon in 2003 met zijn V Series-modellen. Het Amerikaanse luxemerk wilde het opnemen tegen de performancelabels van BMW (BMW M) en Mercedes-Benz (Mercedes-AMG), wat in ieder geval qua productieaantallen niet is gelukt. Wel waren de V Series uitstekende rijdersauto's, met achterwielaandrijving, vaak een handbak en natuurlijk een heerlijk hamerende V8 voorin. Met de CTS-V nestelde Cadillac zich vooraan in de race om zoveel mogelijk pk's in een zakensedan te stoppen.
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
Corvette-techniek
De eerste Cadillac CTS-V was uitgerust met de V8 uit de Corvette Z06 (generatie C5). De 400 pk sterke krachtbron was standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. In 2005 volgde de weinig geliefde STS-V op de markt, met dezelfde Northstar-motor, maar met 25 pk meer. Zowel de XLR-V als de STS-V bleven slechts drie jaar op de markt.
Sterkste Cadillac ooit
Daarna had de CTS-V het rijk alleen. De tweede generatie deelde zijn motor met de Corvette ZR1 (generatie C6). Het 6,2-liter achtcilinderblok werd aangejaagd door een supercharger en produceerde liefst 565 pk. Van de tweede CTS-V was ook een stationwagonvariant en een coupé. Hij werd opgevolgd door de krachtigste Cadillac ooit: de CTS-V met 649 pk. Het model haalde een topsnelheid van 322 km/h en ging in 3,6 seconden van 0 naar 97 km/h (60 mph). De ATS-V - met 470 pk leverende V6 - hield het bij 304 km/h voor gezien en was 0,1 seconde 'langzamer' op de sprint.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.