C’était un rendez-vous: Zo is het om door een verlaten Parijs te racen

C’était un rendez-vous: Zo is het om door een verlaten Parijs te racen

Het kabinet voert geen avondklok in, wel wordt de huidige corona-lockdown verlengd met een paar weken. Het blijft dus stil in de meeste binnensteden. En dat deed ons denken aan een Franse korte film uit 1976: C’était un rendez-vous. Daarin raast een Ferrari 275GTB op hoge snelheid door de (bijna) lege straten van Parijs, op weg naar de Sacré-Cœur in Montmartre.

Het concept van de film is eenvoudig. We zien de hele 8 minuten durende rit vanaf de voorbumper van de auto. Een onbekende chauffeur negeert alle verkeersregels en racet op hoge snelheid van de Périphérique via de Arc de Triomphe, Place de la Concorde en Champs-Élysées naar Montmartre. Hij rijdt door rood, gaat over de stoep en trekt zich niets aan van eenrichtingswegen. Op de heuvel voor de Sacré-Cœur komt de man tot stilstand. Hij stapt uit en omhelst een jonge vrouw die op hem staat te wachten, met op de achtergrond het uitzicht over Parijs.

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9

C’était un rendez-vous (Het is een afspraak) is gemaakt door de Franse regisseur Claude Lelouch. Hij filmde alles in één lange take op een vroege morgen (rond 05:30) in de zomervakantie en gebruikte daarvoor zijn eigen auto: een Mercedes-Benz 450 SEL 6.9. De grote Duitse sedan wordt aangedreven door een 6,8-liter V8 met 290 pk en 549 Nm. Volgens Lelouch haalde hij er een snelheid mee van 200 km/h op de 1,3 kilometer lange Avenue Foch. Voor het effect monteerde de regisseur het V12-geluid van een Ferrari 275 GTB over de film.

Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

C’était un rendez-vous: Zo is het om door een verlaten Parijs te racen
C’était un rendez-vous: Zo is het om door een verlaten Parijs te racen
C’était un rendez-vous: Zo is het om door een verlaten Parijs te racen

Vrouw en hond van de sokken

Lelouch zat zelf achter het stuur en rekende erop dat de straten zo goed als leeg zouden zijn. Toch is de dollemansrit levensgevaarlijk. Op een bepaald moment gaat Lelouch vlak achter een overstekende vrouw langs, rijdt hij een vrouw en hond van de sokken op het trottoir en begint een man in de verte te rennen om veilig de straat te kunnen oversteken. Lelouch kreeg tijdens het filmen hulp van zijn assistente Élie Chouraqui, die met een portofoon in de Rue de Rivoli stond om hem te waarschuwen voor verkeer achter een blinde bocht. De walkietalkie werkte niet, aldus Lelouch later.

Gemiddelde snelheid van 78,7 km/h

Liefhebbers hebben berekend dat Lelouch met zijn Mercedes in 8 minuten een afstand van 10,5 kilometer heeft afgelegd. Zijn gemiddelde snelheid komt dus uit op zo’n 78,7 km/h, door het hart van Parijs. Toen C’était un rendez-vous uitkwam, was de reactie van het publiek dan ook niet mals. Lelouch geeft toe dat hij gevaarlijk bezig was, maar verdedigt zichzelf door te zeggen dat hij gestopt zou zijn als hij een onverantwoorde situatie tegen zou zijn gekomen. Misschien dat zijn vriendin Gunilla Friden hem daarom zo omarmt bij de Sacré-Cœur. Ze is natuurlijk blij dat hij veilig is aangekomen.

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 (1975 - 1981)

C’était un rendez-vous: Zo is het om door een verlaten Parijs te racen
C’était un rendez-vous: Zo is het om door een verlaten Parijs te racen
C’était un rendez-vous: Zo is het om door een verlaten Parijs te racen
C’était un rendez-vous: Zo is het om door een verlaten Parijs te racen
C’était un rendez-vous: Zo is het om door een verlaten Parijs te racen
C’était un rendez-vous: Zo is het om door een verlaten Parijs te racen
Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties