Bentley Mulsanne-opvolger: Komt er een suv boven de Bentayga?

Bentley Mulsanne-opvolger: Komt er een suv boven de Bentayga?

Er worden steeds minder super-de-luxe oppersedans verkocht. Daarom is de Bentley Mulsanne uit productie genomen zonder dat er een directe opvolger klaarstaat. Een mogelijke opvolger zou een suv nog boven de Bentayga zijn. Want een grote sedan ontwikkelen, is niet meer lucratief, zo vindt Bentley-topman Adrian Hallmark.

Volgens Hallmark is de wereldwijde markt voor absolute topsedans gedaald naar zo’n 1000 auto’s per jaar, verdeeld over de Bentley Mulsanne en Rolls-Royce Phantom. “Als je kijkt naar de nieuwe Mulsanne-verkopen, dan ging 90 procent naar Chinezen onder de veertig en Amerikanen boven de zestig. Dat is een uitstekende markt, maar ook een krimpende markt. Ik denk dat onze Amerikaanse klanten nu eerder voor een Flying Spur of Bentayga zouden gaan. En als we een luxere suv boven de Bentayga zouden aanbieden, dan kiezen al onze Chinese Mulsanne-kopers geheid daarvoor.”

Recordaantal Bentley's

Bentley leverde vorig jaar een recordaantal auto’s af: 11.006. De Bentayga was verantwoordelijk voor bijna de helft daarvan. En toch denkt Hallmark dat Bentley nog niet z’n volle potentieel benut. Tegen het Britse autotijdschrift Car zei hij: “We zouden graag een nog luxere, nog grotere Bentayga maken. Houd onze kanalen in de gaten. Onze ambitie is om het prijsverschil [met de Rolls-Royce Cullinan] te dichten.” De vanafprijs van de Bentayga begint onder de twee ton. Voor een Cullinan moeten je zakken minimaal 400.000 euro diep zijn.

Aloude 6,75-liter V8

De Bentley Mulsanne neemt afscheid met de 6.75 Edition, genoemd naar zijn 6,75-liter V8. Die motor werd al in 1959 geïntroduceerd (in de Bentley S2) en heeft in de tussentijd uiteraard meerdere malen een update gehad. In 1998 moest de 6,75-liter V8 het veld ruimen. De Arnage maakte toen gebruik van een veel modernere achtcilinder van BMW. Een jaar later kwam de oude Bentley-V8 echter weer terug. Niet omdat er vanuit klanten veel vraag naar was, zoals de pr-afdeling beweerde, maar omdat Volkswagen – dat Bentley in 1998 kocht – bang was dat BMW de levering van motoren zou stoppen.

Remco Slump
Door Remco Slump

Voormalig redacteur van Auto Review. Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties