Het Nederlandse wagenpark wordt grijzer, waarom kiezen we geen kleur?
Hebben jullie het idee dat het Nederlandse wagenpark steeds grijzer wordt? Dan hebben jullie gelijk. Uit cijfers van de RDW blijkt dat er steeds minder kleurige auto’s worden geregistreerd. In 1950 was hooguit 28 procent grijs, wit of zwart. Nu is dat maar liefst 69 procent.
Datagraver.com gebruikt de openbare gegevens van de RDW om ieder jaar een kleurenoverzicht te maken. De nieuwste editie is net uit en spreekt niet echt tot de verbeelding. Het wagenpark is weer kleurlozer geworden. Interessant om te zien is dat die ontwikkeling pas eind jaren negentig inzette. Daarvoor bleef het aantal grijze, witte en zwarte auto’s redelijk gelijk.
Oranje en bruin in de seventies
Leuk aan deze grafiek is ook dat je trends kunt zien. Oranje, bruin en geel spelen eigenlijk altijd een marginale rol, maar kwamen in de jaren zeventig ineens opzetten. Begin jaren negentig waren we er klaar mee. Opvallend is ook dat rood decennialang gewild is geweest, maar sinds 2000 niet meer. Zijn we minder avontuurlijk geworden, of bieden merken gewoon geen lekkere kleuren meer aan?
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Groen was ooit zo populair
Het zou ook kunnen dat steeds meer auto’s zakelijk worden gereden en dat daarom het kleurenpalet zo is vergrijsd. Een rode, groene of gele auto is kennelijk niet representatief genoeg, of zoiets. Groen heeft wat dat betreft een dramatische ontwikkeling doorgemaakt. In de jaren vijftig was nog zo’n 30 procent van het wagenpark groen, nu is dat hooguit 4 procent.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.