Wil je je gezin misselijk hebben? Koop de Koenigsegg Gemera
Stel, je rijdt dagelijks in een Koenigsegg Regera, maar er zit een gezinsuitbreiding aan te komen. Wat doe je dan? Dan plaats je een bestelling voor deze Koenigsegg Gemera: een vierpersoons hypercar met een piepklein motortje, maar toch 1724 pk.
Koenigsegg innoveert. Neem de Regera, met zijn versnellingsbakloze direct drive-systeem. En deze Gemera ook weer, met zijn 2,0-liter driecilinder zonder nokkenas. Het blokje – dat door Koenigsegg ‘The Tiny Friendly Giant’ wordt genoemd – produceert dankzij twee flinke turbo’s een vermogen van 609 pk en 600 Nm koppel.
0-100 km/h in 1,9 seconden
De driepitter is gekoppeld aan drie elektromotoren: twee bij de achterwielen en één op de krukas. Alle krachtbronnen samen knallen er een systeemvermogen van 1724 pk uit en 3500 Nm koppel. De resultaten zijn krankzinnig! De Gemera gaat in 1,9 seconden (!!!) van stilstand naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 402 km/h.
Elektrische actieradius
Koenigsegg beweert twee hele tegenstrijdige dingen: de Gemera heeft een elektrische actieradius van zo’n 50 kilometer en kan op alleen elektrokracht een snelheid van 300 km/h bereiken. Maar als je dat laatste ook echt doet, is het bereik vast geen 50 kilometer meer. Overigens kan de Gemera niet alleen benzine tanken, maar ook ethanol en methanol.
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
Meesturende achteras
De nieuwste Koenigsegg heeft vier zitplaatsen, maar zou hij ook vier kotszakjes aan boord hebben? Want niet alleen zijn sprintvermogen is misselijkmakend, ook zijn rijeigenschappen zouden dat zijn. De 1850 kilo zware Gemera heeft een mee- en tegensturende achteras voor meer wendbaarheid bij lagere snelheden en meer stabiliteit daarboven.
Enorme schaardeuren
Zijn ontwerp is een fantastische vertaling van de Koenigsegg-designtaal. De helmachtige voorruit komt van de CCX, Agera en Regera, evenals de naar voren scharnierende deuren, die in het geval van de Gemera echt enorm zijn. Aan de achterkant zien we iets Porsche 918 Spyder-achtigs terug, met twee brute uitlaatpijpen boven de motor.
Driehonderd exemplaren
Koenigsegg is van plan om driehonderd exemplaren van de Gemera te bouwen. Hij heeft een groot aantal airbags aan boord en een compleet contingent aan veiligheidssystemen, dus mag hij overal ter wereld worden verkocht. Wat er op het prijskaartje komt te staan, is nog niet bekend. Maar dat zal vast een bedrag met zes nullen zijn.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.