Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm: 30 pk sterker en 100 kilo lichter
De Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm zien eruit alsof ze dwars door een Halfords-filiaal zijn gereden. Ze verbergen hun elegante lijnen onder spoilers en diffusers, die lukraak op het plaatwerk lijken geplakt. Het zijn straatlegale racers geworden, waarvan maximaal 500 exemplaren worden gebouwd.
Briljant persbericht van Alfa Romeo. Het merk schrijft twintig regels vol over zijn verleden en merkt vervolgens doodleuk op “niet over de eigen historie” te willen praten. Maar goed, we begrijpen het wel: er moet immers worden uitgelegd waar de aanduiding Giulia GTA vandaan komt. Die werd voor het eerst gebruikt in 1965, toen Alfa Romeo de Giulia Sprint GTA introduceerde. GTA staat voor ‘Gran Turismo Alleggerita’, waarbij het laatste woord ‘lichter gemaakt’ betekent.
Geen achterbank
De Giulia GTA is dus een soort Giulia CSL of Giulia GT3 RS. Alfa Romeo heeft kwistig met koolstofvezel gestrooid, 20-inch lichtgewicht wielen met centrale wielmoer gemonteerd en voor een Akrapovic-uitlaatsysteem gekozen. In de GTAm is het merk zelfs nog verder gegaan. Hij heeft geen achterbank (wel een rolkooi) en is opgetrokken uit nóg meer lichte materialen dan de GTA, waardoor hij 100 kilo lichter is geworden (1520 kilo). Zowel de GTA als GTAm heeft een 50 mm grotere spoorbreedte dan de reguliere Giulia Q, met een nog verder aangescherpt onderstel. Alfa Romeo beweert dat er lessen uit de Formule 1 zijn getrokken voor de aerokit van de GTA/GTAm.
Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Vijfhonderd stuks
Voor de aandrijving zorgt de bekende 2,9-liter biturbo V6 van Alfa Romeo. Die is in de Giulia Q goed voor 510 pk, maar is voor de GTA en GTAm gekieteld naar 540 pk. Wie in de GTAm gebruikmaakt van launch control, zit al in 3,6 seconden op 100 km/h. Daarmee is hij 0,3 seconden sneller dan de Giulia Q. Alfa Romeo noemt de Giulia GTA/GTAm een cadeautje aan de liefhebbers. Wat het presentje gaat kosten, is nog niet bekend. Wel weten we dat er niet meer dan vijfhonderd stuks worden gebouwd. Kopers krijgen er een speciale autohoes en een volledige race-uitrusting (helm, overall, handschoenen en schoenen) bij.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.