Snelheidsverlaging naar 100 km/h kost miljoenen meer dan verwacht
Op 16 maart gaat de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen omlaag van 130 km/h naar 100 km/h. En die operatie gaat veel meer kosten dan gedacht. Rijkswaterstaat denkt zo’n 19 miljoen euro kwijt te zijn, wat meer dan dubbel zoveel is als de eerste ramingen (8 miljoen euro).
Waarom moet de snelheid ook alweer omlaag? Omdat Nederland met een stikstofprobleem zit. De Raad van State deed vorig jaar een uitspraak over het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Dat stond toe dat de stikstofuitstoot van bijvoorbeeld bouwwerkzaamheden later kon worden gecompenseerd. Volgens de Raad van State is dat echter in strijd met Europese milieuwetgeving. Door de uitspraak lagen tienduizenden bouwprojecten stil.
Meer dan 4000 verkeersborden
Een snelheidsverlaging van 130 km/h naar 100 km/h zou op korte termijn ruimte creëren om toch weer te gaan bouwen. Rijkswaterstaat begint op 12 maart met het vervangen van meer dan 4000 verkeersborden. Daarbij moeten ook de hectometerpaaltjes worden aangepast, de draaiborden bij spitsstroken en de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat. Volgens een woordvoerder zijn er nu zo’n 800 mensen dagelijks met de voorbereidingen bezig.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.