5 vragen over de Renault Morphoz
De Renault Morphoz is een rijdende accordeon: hij kan zichzelf 40 centimeter langer maken. Bovendien kun je zelf bepalen hoe groot het accupakket moet zijn. Kunnen we de Morphoz ooit in het echt bewonderen?
Wat is er opvallend aan de Renault Morphoz?
Dat de auto groeit als je dat wilt. De Renault Morphoz is 4,40 meter lang, maar kan zichzelf 40 centimeter groter maken. Het idee erachter is simpel: als je alleen in de auto zit, heb je minder ruimte nodig dan wanneer je met je gezin of met collega’s op pad bent. Tegelijk kun je variëren met het accupakket: standaard krijg heeft de Morphoz een pakket van 40 kWh (actieradius: 400 kilometer), maar om Tesla-files op weg naar de wintersport te voorkomen, kun je tijdelijk een extra pakket van 50 kWh huren. Dankzij het grotere accupakket neemt het motorvermogen toe van 136 naar 217 pk. Waarom de Morphoz niet standaard zo’n grote batterij krijgt? Omdat het 40 accupakket procent van de prijs uitmaakt. Met een groot pakket krijg je een onbetaalbare auto.
Wat is er goed aan de Renault Morphoz?
Het hele concept is aardig: download een app en stel voor elke rit je ideale situatie in. Ga je met meerdere personen rijden en is het koud, dan kun je de auto voorverwarmen, het uitschuifmechanisme in werking laten treden en de bijrijdersstoel omdraaien. In een verlengde Morphoz hebben de achterpassagiers 20 centimeter extra ruimte. Het interieur is een lust voor het oog, met een variabel dashboard. Dat kan in zijn geheel achter een klep verdwijnen, zodat de bestuurder tijdens het rijden niet wordt afgeleid door schreeuwende kleurenschermen.
Wat is er minder goed aan de Renault Morphoz?
Dat hij nooit op de weg te zien zal zijn. Dat is helaas het lot van vele concept cars. Omdat de autosalon van Genève afgelast is, kun je hem ook niet live bewonderen. We vroegen Renault of ze wel concrete plannen hebben met een uitschuifbare auto. Technicus Bruno Vanel ontkende, maar ontwerper François Leboine zei dat het beslist niet ondenkbaar is … maar wel pas in 2025 of nog later.
Wat valt er nog meer te vertellen over de Renault Morphoz?
Dankzij de draaibare passagiersstoel (een knipoog naar de Espace), wordt de Morphoz een rijdende huiskamer. Maar je kunt je juist ook van de buitenwereld afsluiten. Elke stoel heeft een eigen koptelefoon met noise cancelling. Ook bijzonder: de accu’s van de Renault Morphoz kunnen gebruikt kunnen worden om het huishouden van elektriciteit te voorzien, terwijl de auto geparkeerd staat.
Wat vind ikzelf van de Renault Morphoz?
Ik vind het idee van een multifunctionele auto erg leuk: wat heb je aan een enorme auto als je er alleen in zit, en wat moet je voor woon-werkverkeer met een enorm accupakket? Het interieur, met de magische bijrijdersstoel, vind ik bijzonder stijlvol. Hopelijk komt Renault in 2025 – ondanks de ontkennende toon van de technische man - toch met een soortgelijke auto.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.